Mainonta musiikin suoratoistopalveluissa
Lilja, Miro (2019)
Lilja, Miro
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712351
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee sitä, miten mainonnassa voidaan hyödyntää musiikin suoratoistopalveluita. Tavoitteena on tutkia, millaista mainontaa musiikin suoratoistopalveluissa esiintyy ja
millaisiin kohdeyleisöihin mainonta kohdistuu. Tarkastelen lisäksi, miten kuluttajat kokevat
mainonnan suoratoistopalveluissa.
Musiikin suoratoistopalveluiden suosio on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana voimakkaasti ja samalla fyysisten äänitteiden myynti on romahtanut. Internetistä ladattavat musiikkikanavat ovat helpottaneet musiikin kuuntelua, mikä tekee siitä erittäin suosittua. Tämän suosion vuoksi ne ovat myös tärkeitä mainontavälineitä.
Opinnäytetyöni kyselytutkimuksessa suoratoistopalveluiden käyttäjien ikä painottuu nuorempiin ikäluokkiin, mutta sukupuolijakauma on tasainen. Kyselyn tuloksista selviä, että kuluttajat
suhtautuvat mainoksiin suoratoistopalveluissa ristiriitaisesti. Mainokset musiikin seassa koetaan erityisen häiritsevinä. Suurin osa (80 %) vastaajista on valmis maksamaan palveluista
mainosten välttämiseksi, kun taas juuri kukaan vastaajista (97 %) ei halua vastaanottaa mainoksia käyttäessään musiikin suoratoistopalveluita.
Opinnäytetyön perusteella mainokset suoratoistopalveluissa herättävät erityisen paljon tunteita, ja käyttäjät ovat valmiita reagoimaan mainoksiin esimerkiksi maksamalla palvelusta,
vaihtamalla palvelua tai käyttämällä erilaisia mainosten estopalveluja.
millaisiin kohdeyleisöihin mainonta kohdistuu. Tarkastelen lisäksi, miten kuluttajat kokevat
mainonnan suoratoistopalveluissa.
Musiikin suoratoistopalveluiden suosio on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana voimakkaasti ja samalla fyysisten äänitteiden myynti on romahtanut. Internetistä ladattavat musiikkikanavat ovat helpottaneet musiikin kuuntelua, mikä tekee siitä erittäin suosittua. Tämän suosion vuoksi ne ovat myös tärkeitä mainontavälineitä.
Opinnäytetyöni kyselytutkimuksessa suoratoistopalveluiden käyttäjien ikä painottuu nuorempiin ikäluokkiin, mutta sukupuolijakauma on tasainen. Kyselyn tuloksista selviä, että kuluttajat
suhtautuvat mainoksiin suoratoistopalveluissa ristiriitaisesti. Mainokset musiikin seassa koetaan erityisen häiritsevinä. Suurin osa (80 %) vastaajista on valmis maksamaan palveluista
mainosten välttämiseksi, kun taas juuri kukaan vastaajista (97 %) ei halua vastaanottaa mainoksia käyttäessään musiikin suoratoistopalveluita.
Opinnäytetyön perusteella mainokset suoratoistopalveluissa herättävät erityisen paljon tunteita, ja käyttäjät ovat valmiita reagoimaan mainoksiin esimerkiksi maksamalla palvelusta,
vaihtamalla palvelua tai käyttämällä erilaisia mainosten estopalveluja.