Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Siirin ammattilaiset: Asiakasohjaajien osaamiskartoitus Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä

Huttunen, Mari (2019)

Avaa tiedosto
Siirin ammattilaiset, Asiakasohjaajien osaamiskartoitus Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä.pdf (1.474Mt)
Lataukset: 


Huttunen, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812805
Tiivistelmä
Yhteiskuntamme väestörakenne muuttuu ja vanhusten määrä lisääntyy. Ikääntyneiden asiakasohjaus on merkittävässä roolissa järjestettäessä vanhusten palveluja. Tämän kehittämishankkeen aiheena oli selvittää ikääntyneiden palveluista vastaavien asiakasohjaajien osaamisen tasoa ja sen kehittämistä.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli saada työntekijöiden ammattitaito esille ja hyödynnettyä se koko työyhteisön käyttöön sekä tulevaisuudessa myös mahdollisen asiakasohjaus toimialan hyödynnettäväksi. Tavoitteena oli luoda asiakasohjaajien osaamiskartta ja tarkastella osaamisen nykytilaa sekä tulevaisuuden osaamistarpeita. Tavoitteena oli lisäksi tehdä asiakasohjaajien osaamisen kehittämissuunnitelma. Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin ryhmähaastattelua ja internetkyselyä.
Kehittämishankkeen tuloksia tarkasteltaessa voidaan todeta asiakasohjaajien tarvitsevan työssään monipuolista ja laaja-alaista osaamista. Tieto muuttuu jatkuvasti, ja asiakasohjaajien on osattava hakea uutta tietoa sekä soveltaa sitä työssään. Asiakasohjaajien perusosaamiseksi määrittyivät vuorovaikutustaidot, työyhteisötaidot, itsensä johtaminen sekä tietojärjestelmäosaaminen. Erityisosaamiseksi muodostuivat palvelujärjestelmäosaaminen, laatu- ja kehittämisosaaminen, gerontologinen osaaminen sekä erityisryhmäosaaminen.
Asiakasohjaajien perusosaaminen oli hiukan vahvempaa kuin erityisosaaminen. Erityi-sesti asiakasohjaajien gerontologinen osaaminen ja vuorovaikutustaidot olivat hyvin hal-lussa. Eniten kehitettäviksi osaamisalueiksi nousivat erityisryhmäosaaminen ja omasta työhyvinvoinnista huolehtiminen. Tulosten perusteella asiakasohjaajille luotiin yksikkökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma. Suunnitelmaa on tarkoitus hyödyntää uusien työntekijöiden rekrytoimisessa, koulutussuunnitelman laadinnassa sekä yksilöiden osaamisen kehittämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste