Outsourcing av bokföring - en kvalitativ undersökning av mikroföretag
Beckman, Andreas; Boman, Lucas (2019)
Beckman, Andreas
Boman, Lucas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113630
Tiivistelmä
Bland mikroföretag är det vanligt att man utkontrakterar en del av företaget och den
funktion som företagen oftast väljer att överlåta är bokföringen. De vanligaste orsakerna till detta är att företagen saknar kunskap och tid samt att det inte är ekonomiskt lönsamt att sköta det inom företaget.
Examensarbetets syfte är att öka kunskapen och förståelsen av varför mikroföretag på
Åland väljer att köpa in bokföringen, hur de väljer bokföringsbyrå och i vilken omfattning de granskar bokföringen.
Undersökningen är genomförd enligt en kvalitativ metod där åtta mikroföretag och en bokföringsbyrå intervjuats. Studien visar att företagen väljer att köpa in bokföringen så att de kan koncentrera sig på kärnverksamheten. Ytterligare kan man se att företagen besitter en bristfällig kunskap inom bokföring och att de endast utför en enklare granskning av tjänsten. För att ha en bra relation till bokföraren så framkom det att en kontinuerlig kontakt var avgörande.
funktion som företagen oftast väljer att överlåta är bokföringen. De vanligaste orsakerna till detta är att företagen saknar kunskap och tid samt att det inte är ekonomiskt lönsamt att sköta det inom företaget.
Examensarbetets syfte är att öka kunskapen och förståelsen av varför mikroföretag på
Åland väljer att köpa in bokföringen, hur de väljer bokföringsbyrå och i vilken omfattning de granskar bokföringen.
Undersökningen är genomförd enligt en kvalitativ metod där åtta mikroföretag och en bokföringsbyrå intervjuats. Studien visar att företagen väljer att köpa in bokföringen så att de kan koncentrera sig på kärnverksamheten. Ytterligare kan man se att företagen besitter en bristfällig kunskap inom bokföring och att de endast utför en enklare granskning av tjänsten. För att ha en bra relation till bokföraren så framkom det att en kontinuerlig kontakt var avgörande.