Isännöintialan digitalisaatio
Pietilä, Juha-Pekka (2019)
Pietilä, Juha-Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913361
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Tiko Isännöinti Oy:lle. Työn tavoitteena oli tutkia ja kartoittaa toimeksiantajan sähköisten palveluiden nykytilannetta, niiden hyödyntämismahdollisuuksia tulevaisuudessa sekä taloyhtiöiden hallitusten jäsenten valmiuksia sähköisille palveluille ja välineille. Työn tavoitteena oli myös selventää toimeksiantajan mielikuvaa yrityksen sähköisten palveluiden nykytilanteesta sekä kehittää yrityksen sähköisiä palveluita vastaamaan asiakkaiden lisääntyviä vaatimuksia.
Työn teoreettinen viitekehys käsitteli isännöintialaa, digitalisaatiota ja isännöintialan digitalisaatiota. Opinnäytetyön empiriaosuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiko Isännöinti Oy:n taloyhtiöiden hallitusten jäsenille suunnattu asiakaskysely toteutettiin Webropol- kysely- ja raportointityökalulla keväällä 2019. Työn empiriaosuudessa tarkasteltiin tutkimustuloksia osiokohtaisesti, muodostettiin tutkimuksen johtopäätökset sekä luotiin kehitysehdotukset.
Tutkimustuloksista huomattiin, että taloyhtiöiden hallitusten jäsenet kokivat sähköisen asioinnin hyvin tärkeänä taloyhtiöasioinnissa. He käyttivät säännöllisesti sähköisiä palveluita arjessaan ja olivat valmiita käyttämään selkeästi enemmän sähköisiä isännöintipalveluita kuin mitä toimeksiantajalla oli tarjolla.
Tutkimuksen johtopäätöksenä huomattiin, että vaikka asiakkaiden vaatimukset sähköisille palveluille ovat yleisesti kasvaneet digitalisaation myötä, ei tutkimustulosten perusteella samaa vaatimustasoa odoteta vielä isännöintialan yritykseltä. Isännöintiyrityksen sähköisten palveluiden tasoa ei pidetä vielä merkittävänä valintakriteerinä isännöintiyrityksen valinnalle. Luodut kehitysehdotukset keskittyivät sähköisten palveluiden kehittämiseen strategialähtöisesti sekä sähköiseen tiedottamiseen. Thesis was made on commission to case company Tiko Isannointi ltd. The purpose of thesis was to examine and survey the current status of electronic services in the case company and the potential to utilize them in the future as well as to examine and survey the capacity of board members to provide electronic services and tools. The purpose of the work was also to clarify the case company’s outlook about the current status of the company's electronic services and to develop the company's electronic services to meet the increasing demands of customers.
The theoretical framework of the thesis dealt with property management, digitalization and digitalization in property management business. The empirical part of the thesis was implemented as a quantitative study. The customer survey was implemented through a Webropol survey in the spring of 2019. The target group of the survey were members of the board from the housing companies. In the empirical part of the thesis, the research results were analyzed and examined sectionally and conclusions were drawn. After that the development suggestions were made.
The research results found that the members of the board of housing companies felt the electronic hosting services were very important to the housing business. They regularly used electronic services in their everyday lives and were ready to use more electronic hosting services than the case company offered.
The conclusions of the research, it was discovered that although the demands of customers for electronic services have generally increased with digitalization, according to the research results, the same level of demand is not expected from the property management company. The level of electronic services of the property management company has not yet been considered to be an important selection criterion for the property management company. The development suggestions focused on strategically developing electronic services and electronic information.
Työn teoreettinen viitekehys käsitteli isännöintialaa, digitalisaatiota ja isännöintialan digitalisaatiota. Opinnäytetyön empiriaosuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiko Isännöinti Oy:n taloyhtiöiden hallitusten jäsenille suunnattu asiakaskysely toteutettiin Webropol- kysely- ja raportointityökalulla keväällä 2019. Työn empiriaosuudessa tarkasteltiin tutkimustuloksia osiokohtaisesti, muodostettiin tutkimuksen johtopäätökset sekä luotiin kehitysehdotukset.
Tutkimustuloksista huomattiin, että taloyhtiöiden hallitusten jäsenet kokivat sähköisen asioinnin hyvin tärkeänä taloyhtiöasioinnissa. He käyttivät säännöllisesti sähköisiä palveluita arjessaan ja olivat valmiita käyttämään selkeästi enemmän sähköisiä isännöintipalveluita kuin mitä toimeksiantajalla oli tarjolla.
Tutkimuksen johtopäätöksenä huomattiin, että vaikka asiakkaiden vaatimukset sähköisille palveluille ovat yleisesti kasvaneet digitalisaation myötä, ei tutkimustulosten perusteella samaa vaatimustasoa odoteta vielä isännöintialan yritykseltä. Isännöintiyrityksen sähköisten palveluiden tasoa ei pidetä vielä merkittävänä valintakriteerinä isännöintiyrityksen valinnalle. Luodut kehitysehdotukset keskittyivät sähköisten palveluiden kehittämiseen strategialähtöisesti sekä sähköiseen tiedottamiseen.
The theoretical framework of the thesis dealt with property management, digitalization and digitalization in property management business. The empirical part of the thesis was implemented as a quantitative study. The customer survey was implemented through a Webropol survey in the spring of 2019. The target group of the survey were members of the board from the housing companies. In the empirical part of the thesis, the research results were analyzed and examined sectionally and conclusions were drawn. After that the development suggestions were made.
The research results found that the members of the board of housing companies felt the electronic hosting services were very important to the housing business. They regularly used electronic services in their everyday lives and were ready to use more electronic hosting services than the case company offered.
The conclusions of the research, it was discovered that although the demands of customers for electronic services have generally increased with digitalization, according to the research results, the same level of demand is not expected from the property management company. The level of electronic services of the property management company has not yet been considered to be an important selection criterion for the property management company. The development suggestions focused on strategically developing electronic services and electronic information.