Selvitys ravintola-alan yrityksen digitaalisista markkinointiviestintämahdollisuuksista
Karvinen, Niko (2019)
Karvinen, Niko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013553
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ja selvittää, mitä digitaalisia kanavia ravintola-alan yritysten tulisi hyödyntää markkinointiviestinnässään. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli digitaalisen markkinointiviestinnän puutteellisuus ravintola-alan yrityksissä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään, mitä digitaalinen markkinointiviestintä tarkoittaa ja mitä eri työkaluja sen toteuttamisessa voidaan hyödyntää. Teoriaosuudessa esitetyt digitaalisen markkinointiviestinnän työkalut on rajattu siten, että ne ovat sovellettavissa kaiken kokoisissa yrityksissä eivätkä vaadi yritykseltä suuria resursseja.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa toteutettiin kvalitatiivinen haastattelututkimus, jonka tarkoituksena oli antaa laajempi käsitys kuluttajien tavoitettavuudesta, ostokäyttäytymisestä ja kilpailueduista. Tutkimuksesta saatujen tulosten ja teoriaosuudesta hankittujen tietojen pohjalta muodostui työn empiirinen osuus.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kattava selvitys siitä, mitä digitaalisia kanavia ravintola-alan yrityksen tulisi hyödyntää markkinointiviestinnässään. Selvityksestä käy ilmi, mitkä kanavista ovat tehokkaimpia ja mitä asioita niiden käytössä tulee ottaa huomioon.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään, mitä digitaalinen markkinointiviestintä tarkoittaa ja mitä eri työkaluja sen toteuttamisessa voidaan hyödyntää. Teoriaosuudessa esitetyt digitaalisen markkinointiviestinnän työkalut on rajattu siten, että ne ovat sovellettavissa kaiken kokoisissa yrityksissä eivätkä vaadi yritykseltä suuria resursseja.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa toteutettiin kvalitatiivinen haastattelututkimus, jonka tarkoituksena oli antaa laajempi käsitys kuluttajien tavoitettavuudesta, ostokäyttäytymisestä ja kilpailueduista. Tutkimuksesta saatujen tulosten ja teoriaosuudesta hankittujen tietojen pohjalta muodostui työn empiirinen osuus.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kattava selvitys siitä, mitä digitaalisia kanavia ravintola-alan yrityksen tulisi hyödyntää markkinointiviestinnässään. Selvityksestä käy ilmi, mitkä kanavista ovat tehokkaimpia ja mitä asioita niiden käytössä tulee ottaa huomioon.