Intuitiivisen Käyttökokemuksen Suunnittelu Mobiiliin AR-Peliin
Glithero, Samuel (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113695
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kuvaa käyttökokemuksen suunnitteluprosessia lisätyn todellisuuden teknologiaa hyödyntävään mobiilipeliin. Keskityn pelaajan ja tuotteen välisen kommunikoinnin suunnitteluun. Tavoitteeni on tarkastella empiirisesti uudenlaista tuotteen ja pelaajan välistä rajapintaa parhaiden kontekstiin sopivien toimintaperiaatteiden löytämiseksi, kasvattaa ymmärrystäni mobiilin lisätyn todellisuuden potentiaalista sekä omaa potentiaaliani alalla.
Käytin empiirisinä menetelminä interaktiivisia prototyyppejä, kolmiuloitteisia simulaatioita sekä teoreettista pohjaa pelisuunnittelusta käyttöliittymäsuunnitteluun. Opinnäyte heijastaa projektia työelämässä.
Työprojekti eteni iteratiivisesti. Opinnäytetyö kuvaa tätä projektia sekä opinnäytetyöprosessin kokonaisuutta rakentavasti ja selkeästi.
Prosessin monipuoliset osa-alueet, osanottajat, toimintatavat ja tilanteet auttoivat rakentavan kokonaiskuvan hahmottamisessa. Tämä on osaltaan tarjonnut hyvät edellytykset skaalattavissa olevaan suunnitteluun. Tuotannollisten, taiteellisten ja teknisten rajoitteiden ymmärtäminen on myös opettanut, että parhaat kokemukset luodaan rajoitusten puitteissa. This thesis describes the process of designing an intuitive user experience for a mobile game that uses augmented reality. It concentrates on the design of the communication between the user and the product. The goal was to empirically examine a new kind of interface between a product and a user to find the best context-fitting operating principles and increase understanding of the potential of mobile augmented reality.
Empiric methods were used; interactive prototypes and three dimensional visualizations while still referring to the basic theories from game design to interaction design. The thesis reflects a process in working life.
The described project developed iteratively. The thesis describes this iterative process and the process of this thesis constructively and clearly.
The diverse fields, participants, methods, and situations have helped seeing the bigger picture. This has in part given the prerequisites for creating better scalable designings. The understanding of productional, artistic and technical limitations have teached that the best experiences are designed around constraints.
Käytin empiirisinä menetelminä interaktiivisia prototyyppejä, kolmiuloitteisia simulaatioita sekä teoreettista pohjaa pelisuunnittelusta käyttöliittymäsuunnitteluun. Opinnäyte heijastaa projektia työelämässä.
Työprojekti eteni iteratiivisesti. Opinnäytetyö kuvaa tätä projektia sekä opinnäytetyöprosessin kokonaisuutta rakentavasti ja selkeästi.
Prosessin monipuoliset osa-alueet, osanottajat, toimintatavat ja tilanteet auttoivat rakentavan kokonaiskuvan hahmottamisessa. Tämä on osaltaan tarjonnut hyvät edellytykset skaalattavissa olevaan suunnitteluun. Tuotannollisten, taiteellisten ja teknisten rajoitteiden ymmärtäminen on myös opettanut, että parhaat kokemukset luodaan rajoitusten puitteissa.
Empiric methods were used; interactive prototypes and three dimensional visualizations while still referring to the basic theories from game design to interaction design. The thesis reflects a process in working life.
The described project developed iteratively. The thesis describes this iterative process and the process of this thesis constructively and clearly.
The diverse fields, participants, methods, and situations have helped seeing the bigger picture. This has in part given the prerequisites for creating better scalable designings. The understanding of productional, artistic and technical limitations have teached that the best experiences are designed around constraints.