Viestintä tilaus-toimitusketjussa sisäisten sidosryhmien välillä: Case: Yritys X
Helminen, Joona (2019)
Helminen, Joona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113753
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on viestintä tilaus-toimitusketjussa sisäisten sidosryhmien välillä Yrityksessä X. Opinnäytetyössä kuvataan tilaus-toimitusketjun nykytila. Lisäksi käydään läpi sisäisen viestinnän eri ongelmia ja esitetään ratkaisuja ongelmiin.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teoriaosuudessa käydään läpi tilaus-toimitusketjua, sen hyötyjä, määritelmiä ja prosesseja. Tilaus-toimitusketjun tarkoituksena on helpottaa, nopeuttaa ja keskittää eri sidosryhmien yhteistyötä ja maksimoida tuottavuutta. Toisessa teoriaosassa käydään läpi viestintää ja sisäistä viestintää. Tehokkaan sisäisen viestinnän avulla voidaan ratkoa yrityksen ongelmia nopeammin ja palvella asiakkaita paremmin.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena, jossa kohdeyrityksenä on Yritys X. Aineisto kerättiin käyttäen osallistuvaa havainnointia, haastattelua sekä sähköpostikyselyä. Haastattelulla pyrittiin selvittämään ongelmia sisäisessä viestinnässä. Kyselyllä pyrittiin saamaan selville tilaus-toimitusketjun nykytila ja siihen liittyviä ongelmia. Tutkimuksessa käytettiin myös yritykseltä saatuja materiaaleja.
Haastattelujen perusteella todettiin, että yrityksessä X on kuvattu ja luotu selkeät ohjeet tilaus-toimitusketjulle vakiotuotteiden kuin asiakaskohtaisten tuotteiden osalta ja tilaus-toimitusketjun viestintä on toimiva. Tilaus-toimitusketjuun ja sisäiseen viestintään liittyvät ongelmat keskittyvät uusien tuotteiden ja asiakaskohtaisten tuotteiden suunnittelun yksityiskohtiin sekä niistä viestimiseen muille osastoille.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teoriaosuudessa käydään läpi tilaus-toimitusketjua, sen hyötyjä, määritelmiä ja prosesseja. Tilaus-toimitusketjun tarkoituksena on helpottaa, nopeuttaa ja keskittää eri sidosryhmien yhteistyötä ja maksimoida tuottavuutta. Toisessa teoriaosassa käydään läpi viestintää ja sisäistä viestintää. Tehokkaan sisäisen viestinnän avulla voidaan ratkoa yrityksen ongelmia nopeammin ja palvella asiakkaita paremmin.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena, jossa kohdeyrityksenä on Yritys X. Aineisto kerättiin käyttäen osallistuvaa havainnointia, haastattelua sekä sähköpostikyselyä. Haastattelulla pyrittiin selvittämään ongelmia sisäisessä viestinnässä. Kyselyllä pyrittiin saamaan selville tilaus-toimitusketjun nykytila ja siihen liittyviä ongelmia. Tutkimuksessa käytettiin myös yritykseltä saatuja materiaaleja.
Haastattelujen perusteella todettiin, että yrityksessä X on kuvattu ja luotu selkeät ohjeet tilaus-toimitusketjulle vakiotuotteiden kuin asiakaskohtaisten tuotteiden osalta ja tilaus-toimitusketjun viestintä on toimiva. Tilaus-toimitusketjuun ja sisäiseen viestintään liittyvät ongelmat keskittyvät uusien tuotteiden ja asiakaskohtaisten tuotteiden suunnittelun yksityiskohtiin sekä niistä viestimiseen muille osastoille.