Strateginen johtaminen liiketoimintayksiköiden hakijamarkkinoinnin suunnittelussa
Heikkilä, Anni (2019)
Heikkilä, Anni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113654
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on toimia organisaatioanalyysina hakijamarkkinoinnin strategian suunnittelussa ja työn tarkoitus on hakijamarkkinoinnin strategian luominen. Opinnäytetyön tutkimusosuus on henkilöstöpalveluyrityksen toimeksianto liiketoimintayksiköiden hakijamarkkinoinnin selvityksestä ja johdon näkemyksestä strategiseen johtamiseen.
Teoreettisena viitekehyksenä toimivat strateginen johtaminen ja hakijamarkkinoinnin koordinointi. Teoriaperusta rakentuu painetuista ja sähköisistä strategisen johtamisen ja hakijamarkkinoinnin teorian lähteistä. Tutkimuksen menetelmällisinä ratkaisuina on käytetty internet-kyselyä ja teemahaastattelua.
Johtopäätöksissä vastataan tutkimusongelmaan, miten liiketoimintayksiköiden hakijamarkkinointia tulisi strategisesti johtaa, tutkimuksen tulosten ja teoriaperustan pohjalta. Tutkimuksessa tunnistettiin tarve hakijamarkkinoinnin yhtenäiselle suunnittelulle ja koordinoinnille, mutta myös yksikkökohtaisille strategioille, sekä toimenpiteiden integroimiselle osaksi liiketoiminnan toimenpiteitä. The object of this thesis project was an organizational analysis for the planning of recruitment marketing strategy and the purpose of the thesis was to create a recruitment marketing strategy. The empirical part of the thesis was an assignment for a workforce solutions company to research recruitment marketing in its business units and to examine the management’s view on strategic management.
Theoretical framework of the thesis examines strategic management and the coordination of recruitment marketing. The theoretical base reviews literature from printed and online sources on strategic management and recruitment marketing theory. The research methods used included an online survey and theme interview.
The conclusions of the thesis project responded to the research problem of how to strategically manage the recruitment marketing of business units via research results and theoretical base. A need for aligned planning and coordination of recruitment marketing, but also for unit based strategies and the integration of actions, were recognised in the research.
Teoreettisena viitekehyksenä toimivat strateginen johtaminen ja hakijamarkkinoinnin koordinointi. Teoriaperusta rakentuu painetuista ja sähköisistä strategisen johtamisen ja hakijamarkkinoinnin teorian lähteistä. Tutkimuksen menetelmällisinä ratkaisuina on käytetty internet-kyselyä ja teemahaastattelua.
Johtopäätöksissä vastataan tutkimusongelmaan, miten liiketoimintayksiköiden hakijamarkkinointia tulisi strategisesti johtaa, tutkimuksen tulosten ja teoriaperustan pohjalta. Tutkimuksessa tunnistettiin tarve hakijamarkkinoinnin yhtenäiselle suunnittelulle ja koordinoinnille, mutta myös yksikkökohtaisille strategioille, sekä toimenpiteiden integroimiselle osaksi liiketoiminnan toimenpiteitä.
Theoretical framework of the thesis examines strategic management and the coordination of recruitment marketing. The theoretical base reviews literature from printed and online sources on strategic management and recruitment marketing theory. The research methods used included an online survey and theme interview.
The conclusions of the thesis project responded to the research problem of how to strategically manage the recruitment marketing of business units via research results and theoretical base. A need for aligned planning and coordination of recruitment marketing, but also for unit based strategies and the integration of actions, were recognised in the research.