Pienen yrityksen henkilökunnan muotoiluosaamisen parantaminen
Mansikkamäki, Minna (2019)
Mansikkamäki, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113889
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113889
Tiivistelmä
Muotoilua voidaan hyödyntää paitsi yritysten tuotteiden, palvelujen ja asiakaskokemuksen kehittämisessä, myös yritysten kohtaamien, uusien ja alati monimutkaisempien ongelmien ratkaisemisessa. Siksi muotoilusta on tullut tärkeä työkalu minkä tahansa yrityksen työkalupakkiin.
Opinnäytetyössäni tutustutan pienen yrityksen henkilökunnan muotoilun perusteisiin. Oppiminen tapahtuu muotoiluprosessin alkuvaihe itse kokemalla. Tutkin viiden yrityksessä työskentelevän työntekijän kanssa yrityksen asiakaskokemuksen nykytilaa ja ideoin keinoja sen parantamiseksi. Samalla tutustutan työntekijät joihinkin muotoiluprosessiin liittyviin menetelmiin ja työkaluihin.
Käyn lyhyesti läpi myös muotoilun historiaa, nykyhetkeä ja tulevaisuutta sekä muotoilun periaatteita. Lisäksi selvitän, miten yritykset voivat menestyä muotoilulla. Taustoituksen tarkoitus on vastata niihin muotoilua koskeviin kysymyksiin, joita yrityksen työntekijät esittivät oppimisprosessin aikana.
Lopuksi arvioin, miten muotoilun perusteiden oppiminen yhdessä tekemällä ja kokemalla onnistui. Pohdin myös, miten yrityksen henkilökunta voisi jatkossa syventää muotoiluosaamistaan, ja miten yritys voisi tukea oppimisen jatkumista. Design can be utilized not only in the development of a company’s products, services and customer experience, but also in solving new and ever more complex problems companies encounter. This is why design has become an important tool in any com-pany's toolbox.
In my thesis I examine if doing and experiencing the design process together is a good way for a small company employees to learn the basics of design. Together with five employees working in the company I study the current state of the company's customer experience and ideate ways to improve it. Simultaneously, I familiarize the employees with the early stages of the design process and some related methods and tools.
I also briefly review the history, the present and the future of design, and the design principles. In addition, I will clarify what it takes for companies to succeed with design. The purpose of providing this background information is to answer the design related questions the company employees brought up during the process.
Finally, I estimate whether learning the design basics through doing and experiment-ing together was successful. I also suggest how the employees could further deepen their design knowledge and how the company could support them in doing so.
Opinnäytetyössäni tutustutan pienen yrityksen henkilökunnan muotoilun perusteisiin. Oppiminen tapahtuu muotoiluprosessin alkuvaihe itse kokemalla. Tutkin viiden yrityksessä työskentelevän työntekijän kanssa yrityksen asiakaskokemuksen nykytilaa ja ideoin keinoja sen parantamiseksi. Samalla tutustutan työntekijät joihinkin muotoiluprosessiin liittyviin menetelmiin ja työkaluihin.
Käyn lyhyesti läpi myös muotoilun historiaa, nykyhetkeä ja tulevaisuutta sekä muotoilun periaatteita. Lisäksi selvitän, miten yritykset voivat menestyä muotoilulla. Taustoituksen tarkoitus on vastata niihin muotoilua koskeviin kysymyksiin, joita yrityksen työntekijät esittivät oppimisprosessin aikana.
Lopuksi arvioin, miten muotoilun perusteiden oppiminen yhdessä tekemällä ja kokemalla onnistui. Pohdin myös, miten yrityksen henkilökunta voisi jatkossa syventää muotoiluosaamistaan, ja miten yritys voisi tukea oppimisen jatkumista.
In my thesis I examine if doing and experiencing the design process together is a good way for a small company employees to learn the basics of design. Together with five employees working in the company I study the current state of the company's customer experience and ideate ways to improve it. Simultaneously, I familiarize the employees with the early stages of the design process and some related methods and tools.
I also briefly review the history, the present and the future of design, and the design principles. In addition, I will clarify what it takes for companies to succeed with design. The purpose of providing this background information is to answer the design related questions the company employees brought up during the process.
Finally, I estimate whether learning the design basics through doing and experiment-ing together was successful. I also suggest how the employees could further deepen their design knowledge and how the company could support them in doing so.