Nonprofit organisaation digitaalisten markkinointiviestintäkeinojen arviointi
Nikander, Toni (2019)
Nikander, Toni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113885
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena on arvioida koko perheen näytelmätuotantoon ensisijaisesti keskittyvän teatteriyhdistyksen digitaalisia markkinointiviestintäkeinoja. Opinnäytetyö tarkastelee samalla myös muita viestintäkeinoja niiltä osin kuin se tutkimuksen kannalta on tarpeellista. Kyseinen tutkimustyö on toteutettu yhteistyössä kannatusyhdistyksen ylläpitämän ammattikesäteatterin kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota tutkimuksen pohjalta erilaisia vaihtoehtoja, kuinka kyseinen nonprofit organisaatio voi toteuttaa toimintansa kannalta onnistunutta markkinointiviestintää ja muodostaa onnistuneita asiakassidonnaisuuksia sekä yhteistyökumppanuuksia digitaalisen viestinnän avulla. Kehitysehdotusten on tarkoitus toimia apuna kesäteatterin markkinointiviestintää suunniteltaessa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin haastattelututkimus, jonka tueksi koottiin teoriatietoa pääasiassa digitaaliseen markkinointiviestintään, mutta myös markkinointiviestinnän yleisiin käsitteisiin liittyviä lähteitä. Lisäksi tutkimuksessa käsiteltiin sisällöllisesti muiden vastaavanlaisten organisaatioiden sähköisiä markkinointimenetelmiä Benchmarking-menetelmää hyödyntäen. Lisäksi työhön haastateltiin yksittäisiä ryhmäasiakkaita sekä yhteistyökumppaneita, jotka muodostavat kohdeorganisaation B2B-kumppanit. Haastattelututkimuksena toteutetussa kyselyssä vastaajilta tiedusteltiin mielipidettä sähköisistä viestintäkanavista. Haastateltavien mielipiteitä kerättiin liittyen markkinointiviestintään yleisesti sekä minkälaista viestintää ja vuorovaikutusta he ovat tottuneet vastaanottamaan.
Koska kyseessä on pääasiassa kausiluonteinen teatteritoiminta, jonka markkinointisuunnitelmaa sekä viestintäkanavia kehitetään jatkuvasti, käsitellään tässä opinnäytetyössä markkinointiviestintää yleisellä tasolla, tuoden esille markkinointiviestinnän kaikki tärkeät käsitteet ja menetelmät. Kuitenkin pääpaino opinnäytetyössä on digitaalisen markkinointiviestinnän arvioinnissa. Tutkimusta on toteutettu siltä osin kuin se nonprofit organisaation toiminnan kannalta on mahdollista. Opinnäytetyö muodostaa mahdollisimman kokonaisvaltaisen selvityksen markkinointiviestinnästä, jota voidaan hyödyntää nonprofit organisaation markkinointitavoitteita toteutettaessa.
Tutkimus saavutti asetetut tavoitteet. Haastattelututkimus selvensi ryhmäasiakkaiden mielipiteitä markkinointiviestintäkeinoista ja viestintäkanavista. Tutkimus vahvisti pitkälti niitä oletuksia, joita tutkimusta suunniteltaessa olivat mielessä. Tutkimustulosten avulla kohdeorganisaatio voi nyt paremmin suunnitella ja toteuttaa markkinointiviestintään liittyviä toimenpiteitä, joilla ryhmämyyntiä voidaan lisätä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin haastattelututkimus, jonka tueksi koottiin teoriatietoa pääasiassa digitaaliseen markkinointiviestintään, mutta myös markkinointiviestinnän yleisiin käsitteisiin liittyviä lähteitä. Lisäksi tutkimuksessa käsiteltiin sisällöllisesti muiden vastaavanlaisten organisaatioiden sähköisiä markkinointimenetelmiä Benchmarking-menetelmää hyödyntäen. Lisäksi työhön haastateltiin yksittäisiä ryhmäasiakkaita sekä yhteistyökumppaneita, jotka muodostavat kohdeorganisaation B2B-kumppanit. Haastattelututkimuksena toteutetussa kyselyssä vastaajilta tiedusteltiin mielipidettä sähköisistä viestintäkanavista. Haastateltavien mielipiteitä kerättiin liittyen markkinointiviestintään yleisesti sekä minkälaista viestintää ja vuorovaikutusta he ovat tottuneet vastaanottamaan.
Koska kyseessä on pääasiassa kausiluonteinen teatteritoiminta, jonka markkinointisuunnitelmaa sekä viestintäkanavia kehitetään jatkuvasti, käsitellään tässä opinnäytetyössä markkinointiviestintää yleisellä tasolla, tuoden esille markkinointiviestinnän kaikki tärkeät käsitteet ja menetelmät. Kuitenkin pääpaino opinnäytetyössä on digitaalisen markkinointiviestinnän arvioinnissa. Tutkimusta on toteutettu siltä osin kuin se nonprofit organisaation toiminnan kannalta on mahdollista. Opinnäytetyö muodostaa mahdollisimman kokonaisvaltaisen selvityksen markkinointiviestinnästä, jota voidaan hyödyntää nonprofit organisaation markkinointitavoitteita toteutettaessa.
Tutkimus saavutti asetetut tavoitteet. Haastattelututkimus selvensi ryhmäasiakkaiden mielipiteitä markkinointiviestintäkeinoista ja viestintäkanavista. Tutkimus vahvisti pitkälti niitä oletuksia, joita tutkimusta suunniteltaessa olivat mielessä. Tutkimustulosten avulla kohdeorganisaatio voi nyt paremmin suunnitella ja toteuttaa markkinointiviestintään liittyviä toimenpiteitä, joilla ryhmämyyntiä voidaan lisätä.