Logistiikan ja varastoinnin kehittäminen maahantuontiyrityksessä: case Lapp Automaatio Oy
Söderström, Mikko (2019)
Söderström, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113622
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lapp Automaatio Oy, joka on automaatio- ja sähkökomponenttien maahantuoja. Opinnäytetyö oli toiminnallinen työ, jonka aihe saatiin toimeksiantajalta. Työ oli kartoittava ja uutta näkökulmaa etsivä, jota toimeksiantaja pystyy hyödyntämään toiminnassaan tulevaisuudessa. Tarkoituksena oli löytää vaihtoehtoinen tapa tuotteiden toimitukselle sekä varastoinnille. Pikarahdin hyödyntämisen tavoitteena oli lisätä toimeksiantajayrityksen kilpai-lukykyä, vähentämällä varastoitavia tuotteita ja niihin sitoutuneena ollutta pääomaa sekä vähentää asiakkaiden odotusaikaa. Toimeksiantajalla oli aikaisempaa kokemusta pikarahdin menestyksekkäästä soveltamisesta yhden tavarantoimittajan kanssa.
Tavoitteen saavuttamiseksi tavarantoimittajia käytiin aluksi läpi yksinkertaisemmalla taulukoinnilla ja lopuksi laskelmilla, jotta saatiin selville, onko joidenkin toimittajien osalta kannattavampaa luopua viikkorahdista sekä varastoinnista ja tuoda tuotteita pikarahdilla ilman varastointia. Laskelmissa käytiin toimittajakohtaisesti läpi myynti- ja omakustannushinta, varaston arvo, varastopaikkojen hinnat, varaston pääoman kustannus, varaston ylläpidon kulut, kuljetuskustannukset, tavaroiden saapumisen ja lähettämisen muodostaneet kulut sekä tuotteiden epäkuranttius. Laskelmapohja saatiin toimeksiantajalta ja sitä oli hyödynnetty jo aikaisemmin toteutetussa pikarahtilaskelmassa.
Työn tietoperustassa käsiteltiin varastoinnin teoriaa ja sen kuluja, varasto- ja ostohenkilökunnan toimintaa, toiminnanohjausjärjestelmää yleisesti, SAP-toiminnanohjausjärjestelmää, toimitusketjua sen teorioineen sekä rahtikuriireita, joita toimeksiantajani hyödyntää.
Työn edetessä huomattiin, että aikataulusta tulee tiukka, jolloin potentiaalisten toimittajien listaa karsittiin yhteen toimittajaan. Jäljelle jääneelle tavarantoimittajalle laskelmat osoittivat, että pikarahti olisi tämän toimittajan kanssa kalliimpi ja kannattamattomampi kuljetusvaihtoehto verraten viikkorahtiin. Laskelman lopputuloksesta kävi ilmi, että kulut nousevat ja euromääräinen kate sekä kateprosentti laskevat. Tavarantoimittajan kanssa käytetään jatkossakin viikkorahtia. Toimeksiantajalla on kuitenkin muita tavarantoimittajia, joiden kanssa pikarahtivaihtoehtoa olisi hyvä laskelmoida, mutta työn tiukan aikataulun vuoksi ei niitä käsitelty.
Tavoitteen saavuttamiseksi tavarantoimittajia käytiin aluksi läpi yksinkertaisemmalla taulukoinnilla ja lopuksi laskelmilla, jotta saatiin selville, onko joidenkin toimittajien osalta kannattavampaa luopua viikkorahdista sekä varastoinnista ja tuoda tuotteita pikarahdilla ilman varastointia. Laskelmissa käytiin toimittajakohtaisesti läpi myynti- ja omakustannushinta, varaston arvo, varastopaikkojen hinnat, varaston pääoman kustannus, varaston ylläpidon kulut, kuljetuskustannukset, tavaroiden saapumisen ja lähettämisen muodostaneet kulut sekä tuotteiden epäkuranttius. Laskelmapohja saatiin toimeksiantajalta ja sitä oli hyödynnetty jo aikaisemmin toteutetussa pikarahtilaskelmassa.
Työn tietoperustassa käsiteltiin varastoinnin teoriaa ja sen kuluja, varasto- ja ostohenkilökunnan toimintaa, toiminnanohjausjärjestelmää yleisesti, SAP-toiminnanohjausjärjestelmää, toimitusketjua sen teorioineen sekä rahtikuriireita, joita toimeksiantajani hyödyntää.
Työn edetessä huomattiin, että aikataulusta tulee tiukka, jolloin potentiaalisten toimittajien listaa karsittiin yhteen toimittajaan. Jäljelle jääneelle tavarantoimittajalle laskelmat osoittivat, että pikarahti olisi tämän toimittajan kanssa kalliimpi ja kannattamattomampi kuljetusvaihtoehto verraten viikkorahtiin. Laskelman lopputuloksesta kävi ilmi, että kulut nousevat ja euromääräinen kate sekä kateprosentti laskevat. Tavarantoimittajan kanssa käytetään jatkossakin viikkorahtia. Toimeksiantajalla on kuitenkin muita tavarantoimittajia, joiden kanssa pikarahtivaihtoehtoa olisi hyvä laskelmoida, mutta työn tiukan aikataulun vuoksi ei niitä käsitelty.