Lasten tunnetaitojen tukeminen mindfulnessharjoitusten avulla
Pulkkinen, Suvi; Ripatti, Sini (2019)
Pulkkinen, Suvi
Ripatti, Sini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113901
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa lapsille tunnetaitoja ja itsesäätelyä tukeva toimintakokonaisuus, jossa käytettiin menetelmänä mindfulnessharjoituksia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli samalla myös tutkia, oliko toimintatuokioilla näkyvää vaikutusta lasten tunnetaitoihin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui lasten tunnetaidoista, itsesäätelystä, stressistä ja mindfulnessista. Kyky tunnistaa ja säädellä tunteita luo perustaa ihmisen hyvinvoinnille. Stressi on ihmisen puolustusjärjestelmää aktivoiva tila, joka pitkittyneenä altistaa monenlaisille haittavaikutuksille. Stressiä esiintyy myös pienillä lapsilla, joille aivojen liiallinen kuormitus on erityisen haitallista. Mindfulness on buddhalaiseen psykologiaan perustuva menetelmä, jossa harjoitetaan tietoista läsnäoloa. Sen toi länsimaiseen lääketieteeseen molekyylibiologi Jon Kabat-Zinn 1970-luvulla. Mindfulnessilla on lukuisia hyvinvointivaikutuksia ja se tutkitusti auttaa ihmistä tunnistamaan ja säätelemään omia tunteitaan.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, mutta siihen sisältyi myös tutkimuksellinen osuus. Toiminallinen osio koostui viiden kerran toimintakokonaisuudesta, jossa harjoiteltiin tunnetaitoja. Ohjauskertojen lisäksi opinnäytetyöhön kuului kaksi kyselyä työntekijöille, jotka lähetettiin ennen ja jälkeen toimintakertoja. Kyselyt purettiin sisällönanalyysillä. Toimintakerroilla käytettiin osallistuvaa havainnointia. Työntekijöiltä ja lapsilta kerättiin myös palautetta. Opinnäytetyön johtopäätös oli se, että toimintakertakokonaisuudella ei ollut näkyvää vaikutusta lasten tunnetaitoihin tai itsesäätelyyn. Kuitenkin toimintakokonaisuuksien materiaali koettiin hyödylliseksi pidempänä prosessina.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui lasten tunnetaidoista, itsesäätelystä, stressistä ja mindfulnessista. Kyky tunnistaa ja säädellä tunteita luo perustaa ihmisen hyvinvoinnille. Stressi on ihmisen puolustusjärjestelmää aktivoiva tila, joka pitkittyneenä altistaa monenlaisille haittavaikutuksille. Stressiä esiintyy myös pienillä lapsilla, joille aivojen liiallinen kuormitus on erityisen haitallista. Mindfulness on buddhalaiseen psykologiaan perustuva menetelmä, jossa harjoitetaan tietoista läsnäoloa. Sen toi länsimaiseen lääketieteeseen molekyylibiologi Jon Kabat-Zinn 1970-luvulla. Mindfulnessilla on lukuisia hyvinvointivaikutuksia ja se tutkitusti auttaa ihmistä tunnistamaan ja säätelemään omia tunteitaan.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, mutta siihen sisältyi myös tutkimuksellinen osuus. Toiminallinen osio koostui viiden kerran toimintakokonaisuudesta, jossa harjoiteltiin tunnetaitoja. Ohjauskertojen lisäksi opinnäytetyöhön kuului kaksi kyselyä työntekijöille, jotka lähetettiin ennen ja jälkeen toimintakertoja. Kyselyt purettiin sisällönanalyysillä. Toimintakerroilla käytettiin osallistuvaa havainnointia. Työntekijöiltä ja lapsilta kerättiin myös palautetta. Opinnäytetyön johtopäätös oli se, että toimintakertakokonaisuudella ei ollut näkyvää vaikutusta lasten tunnetaitoihin tai itsesäätelyyn. Kuitenkin toimintakokonaisuuksien materiaali koettiin hyödylliseksi pidempänä prosessina.