Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työntekijöiden kokemuksia rakentavan vuorovaikutuksen menetelmästä mielenterveyskuntoutuksessa

Laitinen, Iina (2019)

 
Avaa tiedosto
Laitinen_Iina.pdf (206.0Kt)
Lataukset: 


Laitinen, Iina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214059
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Leikkiväen työntekijöiden kokemuksia rakentavasta vuorovaikutuksesta heidän työssään nuorten aikuisten työpajatoiminnassa. Tarkoituksena oli myös selvittää työntekijöiden näkemyksiä rakentavan vuorovaikutuksen vaikutuksista nuorten omaehtoinen kuntoutumisen ja toimijuuden kannalta. Tavoitteena oli, että työntekijät hahmottavat entistä selkeämmin menetelmän soveltamismahdollisuuksia, sitä että miksi ja millaisissa tilanteissa siitä on hyötyä. Tavoitteena oli myös lisätä tutkijan omaa tietoutta rakentavan vuorovaikutuksen mahdollisuuksista mielenterveyden edistämisessä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui mielenterveyskuntoutukseen, rakentavaan vuorovaikutukseen ja dialogiseen asiakastyöhön liittyvästä teoriasta. Menetelmällisinä ratkaisuina toimivat puolistrukturoitu teemahaastattelu, jonka avulla haastattelin Leikkiväen työntekijöitä sekä sisällönanalyysi, jota käytin haastatteluaineiston analysoimiseen.
Tärkeimpinä tuloksina kävi ilmi, että rakentavan vuorovaikutuksen myötä Leikkiväen työntekijät kokivat, että osaavat kohdata nuoria empaattisemmin ja että heillä on muutenkin enemmän konkreettisia työvälineitä tukea nuoria. Tulokset näyttivät, että Leikkiväen työntekijät olivat alkaneet soveltaa rakentavan vuorovaikutuksen oppeja monipuolisesti. Työntekijät hyödynsivät rakentavan vuorovaikutuksen menetelmää esimerkiksi pedagogisessa mielessä eli he käyttivät eri tavoin menetelmää osana toimintaa ajatuksella, että myös nuoret oppivat rakentavaa vuorovaikutusta. Työntekijät katsoivat, että rakentavan vuorovaikutuksen oppimisesta on nuorille hyötyä erityisesti siksi, että he alkavat tunnistaa tarkemmin omia tunteitaan ja tarpeitaan ja toimia sen myötä itseohjautuvammin omaa hyvinvointia edistäen, muun muassa ihmissuhteiden alueella.
Johtopäätöksenä tuloksista voi sanoa, että rakentavan vuorovaikutuksen menetelmällä on paljon potentiaalia tarjota vuorovaikutuksellisia työvälineitä muillekin mielenterveyskuntoutuksen toimijoille. Haastattelut tehtiin vain hieman sen jälkeen, kun rakentavan vuorovaikutuksen ohjaajakoulutus oli päättynyt. Lisää voisi siis tutkia sitä, miten nuoriin on vaikuttanut se, kun Leikkiväessä on nyt hyödynnetty enemmän koulutuksen anteja.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste