Value-Based Pricing of ICT Services at CitiusNet Ltd.
Keränen, Toni (2010)
Keränen, Toni
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811681
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin CitiusNet Oy:lle Kajaanissa Suomessa. Tavoitteena oli tutkia arvopohjaista hinnoittelua, ICT-palveluiden arvon määrittämistä ja kuinka varmistaa että uudet palvelut ovat tuottavia palveluntoimittajan näkökulmasta. Lisätavoitteena oli määrittää arvo-ajurit, jotka asiakkaat tuntevat tärkeiksi.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu kirjallisuudesta koskien arvoketjua, arvoketjun käyttöä IT:ssä, palvelun arvottamista, arvo-ajureita, sitä miten asiakkaat ymmärtävät arvon, arvonmuodostumista ITIL V3:n mukaan, palvelun laatua, hinnoittelumalleja, hinnoittelu strategioita ja miten toteuttaa IT-palveluiden arvopohjainen hinnoittelu.
Tutkimus koostui CitiusNet Oy:n asiakkaiden puolirakenteellisista teemahaastatteluista. Haastatteluiden tavoitteena oli tutkia asiakkaan ymmärtämää arvoa palvelussa ja palvelun arvoajureita. Haastattelun kysymykset perustuivat olemassa olevaan kirjallisuuteen.
Opinnäytetyö keskittyi kysymyksiin "Mitä asiakkaat ymmärtävät palvelussa arvona?" ja "Voiko CitiusNet Oy perustaa hinnoitteluaan asiakkaiden näkemykseen ja heidän arvoihin?" Vastaukset kysymyksiin löytyivät tehdyn tutkimuksen teorian että käytännön kautta.
Opinnäytetyön tuloksena, useita palvelun arvoa nostavia komponentteja tunnistettiin ICT-palveluiden arvopoh-jaista hinnoittelua varten. Lisätutkimusta ja arvopohjaisen hinnoittelun tapaustutkimusta ehdotettiin CitiusNet Oy:lle. CitiusNet Oy voi käyttää tätä työtä tulevien tutkimusten pohjana.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu kirjallisuudesta koskien arvoketjua, arvoketjun käyttöä IT:ssä, palvelun arvottamista, arvo-ajureita, sitä miten asiakkaat ymmärtävät arvon, arvonmuodostumista ITIL V3:n mukaan, palvelun laatua, hinnoittelumalleja, hinnoittelu strategioita ja miten toteuttaa IT-palveluiden arvopohjainen hinnoittelu.
Tutkimus koostui CitiusNet Oy:n asiakkaiden puolirakenteellisista teemahaastatteluista. Haastatteluiden tavoitteena oli tutkia asiakkaan ymmärtämää arvoa palvelussa ja palvelun arvoajureita. Haastattelun kysymykset perustuivat olemassa olevaan kirjallisuuteen.
Opinnäytetyö keskittyi kysymyksiin "Mitä asiakkaat ymmärtävät palvelussa arvona?" ja "Voiko CitiusNet Oy perustaa hinnoitteluaan asiakkaiden näkemykseen ja heidän arvoihin?" Vastaukset kysymyksiin löytyivät tehdyn tutkimuksen teorian että käytännön kautta.
Opinnäytetyön tuloksena, useita palvelun arvoa nostavia komponentteja tunnistettiin ICT-palveluiden arvopoh-jaista hinnoittelua varten. Lisätutkimusta ja arvopohjaisen hinnoittelun tapaustutkimusta ehdotettiin CitiusNet Oy:lle. CitiusNet Oy voi käyttää tätä työtä tulevien tutkimusten pohjana.