Tuotteistamis- ja segmentointiprosessi asiakkaiden ja palveluiden yhteentuojana, case: FIN5
Mokkala, Marianne (2010)
Mokkala, Marianne
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010070112565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010070112565
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Imatra - Ruokolahti alueen palveluiden tuotteistaminen sekä palveluiden markkinointipotentiaalisille FIN5 viikon asiakkaille. Tarkoituksena oli asiakkaiden ostopäätösprosessin helpottaminen. FIN5 - viikko järjestetään 12. - 17. heinäkuuta 2010 Imatra - Ruokolahti alueella. Järjestäjänä toimii SK Vuoksi, joka oli opinnäytetyön yhteistyökumppani. Opinnäytetyö oli toiminnallinen.
Teoriassa käsiteltiin segmentointia, tuotteistamisprosessia sekä kuluttajakäyt-täytymistä. Teoreettinen viitekehys muodosti pohjan empiiriselle työlle. Seg-mentoinnissa piti selvittää segmentoinnin lähtökohtia, tuotteistamisessa tehtiin palveluista helpommin saavutettavia sekä kuluttajakäyttäytymisessä keskityttiin asiakkaita yhdistäviin tekijöihin, kuten ikä ja sukupuoli.
Tietoa asiakkaista kerättiin kvantitatiivisella verkkolomakekyselyllä, jotta saatiin selville asiakkaiden mieltymyksiä FIN5 - viikon oheispalveluiden suhteen. Kysely oli strukturoitu, ja sen avulla pyrittiin selvittämään asiakkaiden taustoja sekä mielenkiinnon kohteita. Kyselyllä mitattiin kohderyhmän kulutuskäyttäytymistä ja analyysin perusteella muodostettiin asiakassegmenttejä. Segmenttejä muodostettiin neljä: keski-ikäiset, eläkeläiset, nuoret sekä perheelliset. Jokaiselle segmentille syntyi opinnäytetyön tuloksena uutiskirje, jossa heidän tarvitsemiaan ja haluamiaan palveluita oli listattu. Uutiskirjeet julkaistiin SK Vuoksen sekä FIN5- internetsivuilla.
Teoriassa käsiteltiin segmentointia, tuotteistamisprosessia sekä kuluttajakäyt-täytymistä. Teoreettinen viitekehys muodosti pohjan empiiriselle työlle. Seg-mentoinnissa piti selvittää segmentoinnin lähtökohtia, tuotteistamisessa tehtiin palveluista helpommin saavutettavia sekä kuluttajakäyttäytymisessä keskityttiin asiakkaita yhdistäviin tekijöihin, kuten ikä ja sukupuoli.
Tietoa asiakkaista kerättiin kvantitatiivisella verkkolomakekyselyllä, jotta saatiin selville asiakkaiden mieltymyksiä FIN5 - viikon oheispalveluiden suhteen. Kysely oli strukturoitu, ja sen avulla pyrittiin selvittämään asiakkaiden taustoja sekä mielenkiinnon kohteita. Kyselyllä mitattiin kohderyhmän kulutuskäyttäytymistä ja analyysin perusteella muodostettiin asiakassegmenttejä. Segmenttejä muodostettiin neljä: keski-ikäiset, eläkeläiset, nuoret sekä perheelliset. Jokaiselle segmentille syntyi opinnäytetyön tuloksena uutiskirje, jossa heidän tarvitsemiaan ja haluamiaan palveluita oli listattu. Uutiskirjeet julkaistiin SK Vuoksen sekä FIN5- internetsivuilla.