Mainiemen kuntoutumiskeskuksen asiakkaat : kokemuksia päihdehoidosta
Partala, Sirkka; Siilahti, Maija (2010)
Partala, Sirkka
Siilahti, Maija
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090112844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090112844
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on selvittää asiakkaiden kokemuksia siitä, miksi päihdehoito ei ole heitä auttanut ja tarkoituksena on tuoda esille asiakkaan näkökulma päih-depalveluista. Tavoitteena on tuoda uutta tietoa päihdepalveluja järjestäville ta-hoille, jotta asiakaslähtöisyyttä voidaan kehittää edelleen. Tutkimusongelma on selvittää yksilön kokemus päihdehoidosta ja sen jatkuvuudesta, saatavuudesta ja vaikuttavuudesta. Tutkimuksessa pohditaan kahta tutkimuskysymystä jotka ovat: Mitä asiakkaat odottavat päihdehoitojaksoltaan ja miten päihdehoitoa tulisi heidän mielestään kehittää. Teoriaosuudessa käsitellään laaja-alaista päihdeongelmaa, päihdepalvelujärjestelmää Suomessa, yhteisökuntoutusta ja päihdeasiakkaan toi-pumisprosessia.
Tutkimus on laadullinen teemahaastattelu, joka on analysoitu laadullisella sisällön analyysillä. Aineisto on koottu haastattelemalla Mainiemen kuntoutumiskeskuksen asukkaita (n=6), jotka olivat haastatteluhetkellä hoitojaksolla. Haastattelu suo-ritetaan ryhmähaastatteluna. Tutkimus on hankkeistettu ja lähtöisin työelämästä.
Tutkimuksesta ilmenee, että päihdeasiakkaat kokevat hoitoon pääsemisen ensiker-ralla helpoksi mutta hoitojaksojen lisääntyessä myös hoitoon pääsy vaikeutuu. Hoitoon pääsemiseen vaikuttaa asuinpaikkakunta, kuntien kiristynyt rahatilanne ja jonot hoitopaikkoihin. Helpottavia tekijöitä puolestaan ovat hyvä päihdetyönteki-jä, asiakkaan halu ja motivaatio sitoutua hoitoon.
Suurin osa haastateltavista on tyytyväisiä saamaansa hoitoon Mainiemen kuntou-tumiskeskuksessa. Kehittämisehdotuksia haastateltavat esittävät lähinnä omahoi-tajuuteen ja ajan käyttöön liittyen. Yhteisöhoito ja sen antama vertaistuki koetaan pääosin hyväksi. Tutkimustuloksista tulee esille myös asiakkaiden esittämät kehit-tämisehdotukset päihdehoidon laadun parantamiseksi.
Tutkimus on laadullinen teemahaastattelu, joka on analysoitu laadullisella sisällön analyysillä. Aineisto on koottu haastattelemalla Mainiemen kuntoutumiskeskuksen asukkaita (n=6), jotka olivat haastatteluhetkellä hoitojaksolla. Haastattelu suo-ritetaan ryhmähaastatteluna. Tutkimus on hankkeistettu ja lähtöisin työelämästä.
Tutkimuksesta ilmenee, että päihdeasiakkaat kokevat hoitoon pääsemisen ensiker-ralla helpoksi mutta hoitojaksojen lisääntyessä myös hoitoon pääsy vaikeutuu. Hoitoon pääsemiseen vaikuttaa asuinpaikkakunta, kuntien kiristynyt rahatilanne ja jonot hoitopaikkoihin. Helpottavia tekijöitä puolestaan ovat hyvä päihdetyönteki-jä, asiakkaan halu ja motivaatio sitoutua hoitoon.
Suurin osa haastateltavista on tyytyväisiä saamaansa hoitoon Mainiemen kuntou-tumiskeskuksessa. Kehittämisehdotuksia haastateltavat esittävät lähinnä omahoi-tajuuteen ja ajan käyttöön liittyen. Yhteisöhoito ja sen antama vertaistuki koetaan pääosin hyväksi. Tutkimustuloksista tulee esille myös asiakkaiden esittämät kehit-tämisehdotukset päihdehoidon laadun parantamiseksi.