Majoitusalan yrityksen nykytilan kartoitus suhteessa kilpailijoihin
Rönkönharju, Henna (2019)
Rönkönharju, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414665
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se tehtiin toimeksiantona identifioimattomalle majoitusalan yritykselle. Työssä yritykseen viitataan Yritys X:nä. Yritys X on pieni yksityisomisteinen kokoushotelli metsän välittömässä läheisyydessä. Tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajayrityksen nykytilaa, asemaa markkinoilla sekä sen kilpailijoita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selkeyttää Yritys X:n asemaa markkinoilla suhteessa kilpailijoihin sekä etsiä kilpailusta erottautumiseen keinoja, analysoimalla kartoituksen tuloksia. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan Yritys X:n yritys- sekä ryhmäasiakkaita.
Toinen luku koostuu majoitusalan kuvauksesta toimintaympäristönä. Alaluvut käsittelevät kokoushotellin toimintaa, asiakkaan kokemaa laatua kokoushotellissa sekä myyntipalvelun roolia kokoushotellissa. Läpikäydään myös asiakkuuksien hallintaa sekä asiakaskokemuksen merkitystä yritysasiakkaan kannalta. Asiakkaan näkökulma on esillä koko opinnäytetyön.
Kolmannessa luvussa kilpailua kuvaillaan yleisesti majoitusalalla. Käydään läpi asemointi, kilpailusta erottautumisen keinot ja markkinoinnin kilpailukeinot. Kolmannen luvun lopuksi esitellään käytetyt menetelmät. Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin haastattelua, net scoutingia sekä benchmarkkausta.
Nykytilan kartoittamiseksi suoritettiin neljä teemahaastattelua. Haastateltavina oli Yritys X:n toimitusjohtaja, myyntipäällikkö sekä myynnin työntekijä. Haastatteluihin otettiin teemat asiakkuuksien hallinnasta sekä markkinoinnin kilpailukeinoista. Net scouting -määreet asetettiin etukäteen mukaillen markkinoinnin kilpailukeinoista. Net scouting taulukoitiin. Käytetyt määreet esitellään opinnäytetyössä.
Nykytilaa analysoitiin SWOT-analyysillä, net scouting -tuloksista tehtiin kilpailija-analyysi sekä benchmarkattiin suorat kilpailijat. Kilpailijoilta etsittiin käytänteitä, joista olisi mahdollisuus oppia. Työssä läpikäydään hyödynnettyjen menetelmien käytön kuvaus. Opinnäytetyö sisältää tuloksia yleisellä tasolla, jotta Yritys X:n anonymiteetti voitiin säilyttää.
Analyyseistä johdettiin yritykselle kehitysehdotukset. Analyysit sekä kehitysehdotukset toimitettiin toimeksiantajalle kokonaisuudessaan salaisena liitteenä, joka ei ole osa opinnäytetyötä. Toimeksiantajan saama hyöty työstä on saatu ymmärrys kilpailijoista sekä kehitysehdotukset.
Toinen luku koostuu majoitusalan kuvauksesta toimintaympäristönä. Alaluvut käsittelevät kokoushotellin toimintaa, asiakkaan kokemaa laatua kokoushotellissa sekä myyntipalvelun roolia kokoushotellissa. Läpikäydään myös asiakkuuksien hallintaa sekä asiakaskokemuksen merkitystä yritysasiakkaan kannalta. Asiakkaan näkökulma on esillä koko opinnäytetyön.
Kolmannessa luvussa kilpailua kuvaillaan yleisesti majoitusalalla. Käydään läpi asemointi, kilpailusta erottautumisen keinot ja markkinoinnin kilpailukeinot. Kolmannen luvun lopuksi esitellään käytetyt menetelmät. Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin haastattelua, net scoutingia sekä benchmarkkausta.
Nykytilan kartoittamiseksi suoritettiin neljä teemahaastattelua. Haastateltavina oli Yritys X:n toimitusjohtaja, myyntipäällikkö sekä myynnin työntekijä. Haastatteluihin otettiin teemat asiakkuuksien hallinnasta sekä markkinoinnin kilpailukeinoista. Net scouting -määreet asetettiin etukäteen mukaillen markkinoinnin kilpailukeinoista. Net scouting taulukoitiin. Käytetyt määreet esitellään opinnäytetyössä.
Nykytilaa analysoitiin SWOT-analyysillä, net scouting -tuloksista tehtiin kilpailija-analyysi sekä benchmarkattiin suorat kilpailijat. Kilpailijoilta etsittiin käytänteitä, joista olisi mahdollisuus oppia. Työssä läpikäydään hyödynnettyjen menetelmien käytön kuvaus. Opinnäytetyö sisältää tuloksia yleisellä tasolla, jotta Yritys X:n anonymiteetti voitiin säilyttää.
Analyyseistä johdettiin yritykselle kehitysehdotukset. Analyysit sekä kehitysehdotukset toimitettiin toimeksiantajalle kokonaisuudessaan salaisena liitteenä, joka ei ole osa opinnäytetyötä. Toimeksiantajan saama hyöty työstä on saatu ymmärrys kilpailijoista sekä kehitysehdotukset.