Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kulutusluottojen käyttö nuorten keskuudessa Case Yritys X

Tuunanen, Markus (2019)

Avaa tiedosto
Tuunanen_Markus.pdf (700.0Kt)
Lataukset: 


Tuunanen, Markus
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414859
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli finanssialalla toimiva Yritys X, joka myöntää vakuudettomia kulutusluottoja asiakkailleen. Työn tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten lainanottopäätökseen. Tutkimusongelmana oli selvittää, millainen nuorille suunnattu uusi lainatuote tulisi lanseerata perinteisten kulutusluottojen rinnalle. Yritys X saa tutkimustuloksien avulla tärkeää tietoa nuorten tarpeista ja odotuksista uutta lainatuotetta varten, sekä tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat nuorten lainanottopäätöksiin. Tavoitteena oli myös selvittää mistä medioista nuoret tavoitetaan parhaiten. Tutkimustustuloksien avulla on helpompaa lähteä luomaan uusia markkinointikampanjoita.

Tietoperusta käsitteli kulutusluottojen eri muotoja ja työssä keskityttiin enemmän vakuudettomiin kulutusluottoihin kuin vakuudellisiin kulutusluottoihin. Päätös keskittyä enemmän vakuudettomiin kulutusluottoihin tuli sillä perusteella, että Yritys X myöntää pelkästään vakuudettomia kulutusluottoja. Teoriaosuus käsitteli myös kuluttajan asiakaskäyttäytymiseen ja siitä seuraavaan ostoprosessiin vaikuttavia tekijöitä, Y-sukupolven eli 18-30-vuotiaiden käyttäytymistä ja tarpeita, sekä kulutuskäyttäytymisen muutoksia. Työn teoreettinen osuus koostui kirjallisuus- ja verkkolähteistä.

Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä e-lomake ohjelman avulla. Kysymykset olivat monivalintoja ja kysely koostui kolmesta osasta: Taustatiedoista, kulutusluotoista ja mediasta. Kyselyn kohderyhmänä oli 19-29-vuotiaat ja kyselyyn osallistui yhteensä 74 henkilöä.

Tutkimustuloksisien mukaan nuorten lainanottopäätökseen vaikuttavat eniten lainankokonaiskustannukset. Seuraavaksi tärkeimpinä tekijöinä pidettiin joustavaa maksuaikaa, rahojen nopeata siirtymistä tilille ja pieniä kuukausieriä. Vastanneista 67 prosenttia ilmoitti omistavansa luotto- tai maksuaikakortin. Näistä vain 5 % ilmoitti omistavansa mobiililuottokortin. Nuorista 32 prosenttia piti korottoman maksuajan pituutta tärkeimpänä ominaisuutena luottokortissa. Seuraavaksi tärkeimpinä pidettiin luottorajan suuruutta, palkitsemista kortin käytöstä ja maksuvapaita kuukausia. Tuloksien mukaan nuoret käyttävät sosiaalisen median palveluita enemmän kuin katsovat televisiota tai kuuntelevat radiota. Markkinointi on usein myös halvempaa siellä kuin televisiossa tai radiossa.

Tutkimustuloksien mukaan luottokortti oli suosituin lainatuote nuorten keskuudessa ja tämä voisi olla myös Yritys X:n uusi lainatuote kertaluottojen rinnalle. Kortin tulisi olla saatavilla fyysisessä muodossa sillä mobiililuottokorttia ei ole saavuttanut vielä suurta suosiota. Korottoman maksuajan pituuteen, joustavaan maksamiseen ja palkitsemiseen pitäisi kiinnittää huomiota uudessa lainatuotteessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste