Myyjän ja kuluttajan vastuut, velvollisuudet ja oikeudet verkkokaupassa ja sen riitatilanteissa
Norvio, Janette (2019)
Norvio, Janette
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514899
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selkeyttää myyjän ja kuluttajan vastuita, velvollisuuksia ja oikeuksia verkkokaupoissa ja sen riitatilanteissa sekä selvittää kuluttajien tietoisuutta omista oikeuksistaan. Opinnäytetyössä aihetta lähestytään teorian kautta, keskittyen Suomen kuluttajansuojalakiin. Vastuita, velvollisuuksia ja oikeuksia käsitellään lisäksi myös eräiden riitatilanteiden kautta. Työn tavoitteena on tuoda osapuolien vastuut, velvollisuudet ja oikeudet selkeämmin esille, jotta tulevaisuudessa riitatilanteita olisi vähemmän ja niiltä jopa vältyttäisiin.
Opinnäytetyö on suoritettu määrällisenä tutkimustyönä. Opinnäytetyön lähteet on kerätty verkkokauppoja koskevasta kirjallisuudesta, artikkeleista sekä sähköisistä lähteistä. Lähdeaineistoa on myös kerätty opinnäytetyöhön kuluttajatutkimuksen avulla, jossa selvitettiin kuluttajan tietoisuutta omista oikeuksistaan verkkokaupoissa asioidessaan. Opinnäytetyön luonteesta johtuen keskeisin lähde on Suomen kuluttajansuojalaki.
Opinnäytetyön ydinkäsitteitä ovat verkkokauppa, kuluttaja, kuluttajansuoja ja riitatilanne. Verkkokauppaa ja kuluttajaa on käsitelty niiden määritelmien kautta. Riitatilanteita on lähestytty käyttämällä kuluttajariitalautakunnan julkaisemia tapauksia ja niiden ratkaisusuosituksia. Opinnäytetyön luotettavuuden arvioinnin mittarina on käytetty validiteettia ja reliabiliteettia. Luotettavuutta on tarkasteltu työn tutkimustapojen ja tutkittavien tuloksien saavuttamisen perusteella. Luotettavuudessa arvioitiin kohderyhmän valitsemista sähköisessä kyselyssä ja sen osuvuutta. Luotettavuuden arviointi on toteutettu itsearviointina.
Opinnäytetyössä osapuolien vastuut, velvollisuudet ja oikeudet on pyritty tuomaan selkeästi esille. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa kuluttajien tietoisuudesta omista oikeuksistaan verkkokaupassa. Tutkimustuloksista tehtiin yhteenveto, jolla on pyritty antamaan kattavan kuva kohderyhmän osalta kuluttajien tietämyksestä omista oikeuksistaan ja niiden käyttämisestä.
Tutkimustulokset osoittavat, että verkkokaupat ovat suosittuja kuluttajien keskuudessa, mutta se on tuonut mukanaan uusia haasteita. Suuri osa kuluttajista on tutkimuksen perusteella kohdannut ongelmia toimitusten kanssa. Tutkimus osoittaa, että kuluttajat tarvitsevat lisätietoa oikeuksistaan, jotta osaavat käyttää niitä.
Opinnäytetyö on suoritettu määrällisenä tutkimustyönä. Opinnäytetyön lähteet on kerätty verkkokauppoja koskevasta kirjallisuudesta, artikkeleista sekä sähköisistä lähteistä. Lähdeaineistoa on myös kerätty opinnäytetyöhön kuluttajatutkimuksen avulla, jossa selvitettiin kuluttajan tietoisuutta omista oikeuksistaan verkkokaupoissa asioidessaan. Opinnäytetyön luonteesta johtuen keskeisin lähde on Suomen kuluttajansuojalaki.
Opinnäytetyön ydinkäsitteitä ovat verkkokauppa, kuluttaja, kuluttajansuoja ja riitatilanne. Verkkokauppaa ja kuluttajaa on käsitelty niiden määritelmien kautta. Riitatilanteita on lähestytty käyttämällä kuluttajariitalautakunnan julkaisemia tapauksia ja niiden ratkaisusuosituksia. Opinnäytetyön luotettavuuden arvioinnin mittarina on käytetty validiteettia ja reliabiliteettia. Luotettavuutta on tarkasteltu työn tutkimustapojen ja tutkittavien tuloksien saavuttamisen perusteella. Luotettavuudessa arvioitiin kohderyhmän valitsemista sähköisessä kyselyssä ja sen osuvuutta. Luotettavuuden arviointi on toteutettu itsearviointina.
Opinnäytetyössä osapuolien vastuut, velvollisuudet ja oikeudet on pyritty tuomaan selkeästi esille. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa kuluttajien tietoisuudesta omista oikeuksistaan verkkokaupassa. Tutkimustuloksista tehtiin yhteenveto, jolla on pyritty antamaan kattavan kuva kohderyhmän osalta kuluttajien tietämyksestä omista oikeuksistaan ja niiden käyttämisestä.
Tutkimustulokset osoittavat, että verkkokaupat ovat suosittuja kuluttajien keskuudessa, mutta se on tuonut mukanaan uusia haasteita. Suuri osa kuluttajista on tutkimuksen perusteella kohdannut ongelmia toimitusten kanssa. Tutkimus osoittaa, että kuluttajat tarvitsevat lisätietoa oikeuksistaan, jotta osaavat käyttää niitä.