Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Hotellin ympäristövastuullisten toimintojen merkitys asiakkaille: Case Hotel Rantapuisto
de Rijk, Teija (2019)
de Rijk, Teija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514954
Tiivistelmä
Ilmastomuutos muokkaa maailmaamme ja pakottaa meidät kaikki osallistumaan ilmastotalkoisiin. Valistuneitten kuluttajien joukko kasvaa ja he vaativat yrityksiltä toimintojen läpinäkyvyyttä sekä vastuullista liiketoimintaa. Yritysvastuun osa-alueista ympäristövastuullisuuden merkitys kasvaa koko ajan ja sen odotetaan myös näkyvän yritysviestinnässä.
Tämän työn tavoitteena on tarkastella, mitä hotellin ympäristövastuullisia tekoja asiakkaat arvostavat. Lisäksi tutkimuksen kohteena on, haluavatko asiakkaat olla hotellin ympäristövastuullisissa toiminnoissa mukana, toiminnallisesti ja/tai taloudellisesti. Tavoitteena on myös selvittää, mitkä asiat vaikuttavat ympäristövastuullisen hotellin valintaan. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Primehotels-ketjuun kuuluvan Hotel Rantapuiston kanssa. Tutkimuksessa otetaan esille myös kohdehotellille vastikään myönnetty matkailualan ympäristömerkki Green Key sekä sen merkitys hotellin valintaan vaikuttavana tekijänä.
Teoreettinen viitekehys alkaa kestävän kehityksen sekä yhteiskuntavastuun määritelmistä. Tietoperustaan sisältyvät myös ympäristövastuullisuuden määritelmä sekä ympäristövastuullinen liiketoiminta. Lisäksi esillä ovat yhteiskuntavastuuraportoinnin viitekehykset. Ympäristönhallintajärjestelmiä tarkastellaan ja ympäristömerkeistä käydään läpi pääpiirteittäin Joutsenmerkki sekä EU-kukka. Painopiste on matkailualan Green Key -ympäristömerkissä sekä sen peruskriteeristössä. Tietoperustaosion lopussa on katsaukset vastuullisesta kuluttamisesta ja kuluttajasta sekä ympäristövastuullisuudesta kilpailukeinona.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimukseen tarvittavien tietojen keräämiseen hyödynnettiin Suomen Asiakastieto Oy:n rekisteristä suodatettua yrityslistausta. Kyselytutkimus lähetettiin internetkyselynä 8275 sähköpostiosoitteeseen sekä jaettiin paperiversiona kohdehotellin vastaanotossa. Analysoitavia vastauksia saatiin yhteensä 342. Tutkimuksen analysointi sekä havainnollistaminen tehtiin Microsoft Excel -ohjelmalla.
Keskeisinä tuotoksina löydettiin ne ympäristövastuullisen hotelliliiketoiminnan toiminnot, jotka merkitsevät asiakkaille eniten. Lisäksi tutkimuksessa saatiin selville, missä ympäristövastuullisissa toiminnoissa asiakkaat haluavat olla mukana, joko toiminnallisesti ja/tai taloudellisesti. Lisätuotoksena selvisi myös, kiinnostaako vastaajia kuulla hotellin tekemästä ympäristötyöstä hotellivierailun aikana. Se, miten vastaajat kokevat oman toimintansa edistävän hotellin ympäristövastuullisuutta hotellivierailun aikana sekä kuinka tärkeänä vastaajat pitävät yhden ihmisen ympäristövastuullisia tekoja koko maapallomme ilmastonkehityksessä, saatiin myös tutkimuksen avulla selville.
Tutkimuksesta saatuja tietoja voidaan hyödyntää hotellin asiakasviestinnässä sekä palveluiden ja tuotteiden kehittämisessä. Tutkimuksen tulosten tulkinnan sekä konkreettisten toimenpide-ehdotusten avulla kohdehotelli voi lähteä kasvattamaan rooliaan ympäristövastuullisena yrityksenä ja hotellina.
Tämän työn tavoitteena on tarkastella, mitä hotellin ympäristövastuullisia tekoja asiakkaat arvostavat. Lisäksi tutkimuksen kohteena on, haluavatko asiakkaat olla hotellin ympäristövastuullisissa toiminnoissa mukana, toiminnallisesti ja/tai taloudellisesti. Tavoitteena on myös selvittää, mitkä asiat vaikuttavat ympäristövastuullisen hotellin valintaan. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Primehotels-ketjuun kuuluvan Hotel Rantapuiston kanssa. Tutkimuksessa otetaan esille myös kohdehotellille vastikään myönnetty matkailualan ympäristömerkki Green Key sekä sen merkitys hotellin valintaan vaikuttavana tekijänä.
Teoreettinen viitekehys alkaa kestävän kehityksen sekä yhteiskuntavastuun määritelmistä. Tietoperustaan sisältyvät myös ympäristövastuullisuuden määritelmä sekä ympäristövastuullinen liiketoiminta. Lisäksi esillä ovat yhteiskuntavastuuraportoinnin viitekehykset. Ympäristönhallintajärjestelmiä tarkastellaan ja ympäristömerkeistä käydään läpi pääpiirteittäin Joutsenmerkki sekä EU-kukka. Painopiste on matkailualan Green Key -ympäristömerkissä sekä sen peruskriteeristössä. Tietoperustaosion lopussa on katsaukset vastuullisesta kuluttamisesta ja kuluttajasta sekä ympäristövastuullisuudesta kilpailukeinona.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimukseen tarvittavien tietojen keräämiseen hyödynnettiin Suomen Asiakastieto Oy:n rekisteristä suodatettua yrityslistausta. Kyselytutkimus lähetettiin internetkyselynä 8275 sähköpostiosoitteeseen sekä jaettiin paperiversiona kohdehotellin vastaanotossa. Analysoitavia vastauksia saatiin yhteensä 342. Tutkimuksen analysointi sekä havainnollistaminen tehtiin Microsoft Excel -ohjelmalla.
Keskeisinä tuotoksina löydettiin ne ympäristövastuullisen hotelliliiketoiminnan toiminnot, jotka merkitsevät asiakkaille eniten. Lisäksi tutkimuksessa saatiin selville, missä ympäristövastuullisissa toiminnoissa asiakkaat haluavat olla mukana, joko toiminnallisesti ja/tai taloudellisesti. Lisätuotoksena selvisi myös, kiinnostaako vastaajia kuulla hotellin tekemästä ympäristötyöstä hotellivierailun aikana. Se, miten vastaajat kokevat oman toimintansa edistävän hotellin ympäristövastuullisuutta hotellivierailun aikana sekä kuinka tärkeänä vastaajat pitävät yhden ihmisen ympäristövastuullisia tekoja koko maapallomme ilmastonkehityksessä, saatiin myös tutkimuksen avulla selville.
Tutkimuksesta saatuja tietoja voidaan hyödyntää hotellin asiakasviestinnässä sekä palveluiden ja tuotteiden kehittämisessä. Tutkimuksen tulosten tulkinnan sekä konkreettisten toimenpide-ehdotusten avulla kohdehotelli voi lähteä kasvattamaan rooliaan ympäristövastuullisena yrityksenä ja hotellina.