NYT KIUKUTTAA! Opaslehtinen lapsen haastavien tunteiden kohtaamiseen
Jaatinen, Riina; Kainulainen, Ruut (2019)
Jaatinen, Riina
Kainulainen, Ruut
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515064
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Lapsen löytäessä eri tunteita hänen tunnekehityksensä alkaa. Tunnekehitykseen vaikuttavat lapsen temperamentti, kognitiivinen kehitys, sosiaaliset kokemukset ja vallitseva kulttuuri. Kehityksen edetessä opitaan tunnetaidot. Tunnereaktioita opitaan hillitsemään vaiheittain aggression portailla tapahtuvan aggressiokehityksen myötä. Vanhempi antaa mallin tunteiden ja tarpeen ilmaisemiselle, mikä edellyttää, että vanhempi hallitsee omia haastavia tunteitaan. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ovat vanhempien apuna lapsen kasvattamisessa.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Lehmon lastenneuvolalle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa tietoa 2 - 6-vuotiaiden lasten vanhemmille lapsen tunne-elämän ja aggressiohallinnan kehityksestä. Tehtävänä oli tuottaa opaslehtinen tukemaan vanhempien taitoja lapsen tunnekehitykseen ja aggressionhallintaan liittyvien haasteiden kohtaamisessa. Opaslehtiseen on koottu keskeistä tietoa aiheesta ja keinoja lapsen tunne- ja aggressiokehityksen tukemiseen.
Opaslehtisestä kerättiin palautetta kirjallisen arviointilomakkeen avulla. Palautetta saatiin neuvolan henkilökunnalta ja 2 - 6-vuotiaiden lasten vanhemmilta yhteensä kuusi kappaletta. Palautteiden perusteella opaslehtinen oli onnistunut ja vastasi tarkoitustaan. Jatkokehitysideana tälle opinnäytetyölle voisi tutkia lapsen käytöshäiriön merkitystä tunnekehityksen haasteena.
Lapsen löytäessä eri tunteita hänen tunnekehityksensä alkaa. Tunnekehitykseen vaikuttavat lapsen temperamentti, kognitiivinen kehitys, sosiaaliset kokemukset ja vallitseva kulttuuri. Kehityksen edetessä opitaan tunnetaidot. Tunnereaktioita opitaan hillitsemään vaiheittain aggression portailla tapahtuvan aggressiokehityksen myötä. Vanhempi antaa mallin tunteiden ja tarpeen ilmaisemiselle, mikä edellyttää, että vanhempi hallitsee omia haastavia tunteitaan. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ovat vanhempien apuna lapsen kasvattamisessa.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Lehmon lastenneuvolalle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa tietoa 2 - 6-vuotiaiden lasten vanhemmille lapsen tunne-elämän ja aggressiohallinnan kehityksestä. Tehtävänä oli tuottaa opaslehtinen tukemaan vanhempien taitoja lapsen tunnekehitykseen ja aggressionhallintaan liittyvien haasteiden kohtaamisessa. Opaslehtiseen on koottu keskeistä tietoa aiheesta ja keinoja lapsen tunne- ja aggressiokehityksen tukemiseen.
Opaslehtisestä kerättiin palautetta kirjallisen arviointilomakkeen avulla. Palautetta saatiin neuvolan henkilökunnalta ja 2 - 6-vuotiaiden lasten vanhemmilta yhteensä kuusi kappaletta. Palautteiden perusteella opaslehtinen oli onnistunut ja vastasi tarkoitustaan. Jatkokehitysideana tälle opinnäytetyölle voisi tutkia lapsen käytöshäiriön merkitystä tunnekehityksen haasteena.