Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden taloustaidot
Pitkänen, Anniina (2019)
Pitkänen, Anniina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515065
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millaisella tasolla Karelia- ammattikorkeakoulun opiskelijoiden taloustaidot ovat. Taloustaitoja kartoitettiin kysymyksillä talouden suunnittelusta, säästämisestä ja maksuvaikeuksista. Lisäksi tutkimuksen tuloksia verrattiin aikaisemmin samasta aihepiiristä tehtyihin tutkimuksiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin opiskelijoille internet-kyselynä, joka lähetettiin heille sähköpostilla. Kyselytutkimuksen tuloksia analysointiin prosentein sekä suodatettiin taustamuuttujien mukaan. Tuloksissa on tuotu esille vain tilastollisesti merkittävät taustamuuttujat.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden taloustaidot ovat hyvällä tasolla. Opiskelijat suunnittelevat talouttaan, säästävät säännöllisesti eikä heillä ole merkittävästi maksuvaikeuksia. Lisäksi maksuhäiriömerkintöjen määrä on opiskelijoiden keskuudessa erittäin pieni. Tutkimuksen mukaan opiskelijoiden taloustaitojen parantamiselle ei ole tarvetta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin opiskelijoille internet-kyselynä, joka lähetettiin heille sähköpostilla. Kyselytutkimuksen tuloksia analysointiin prosentein sekä suodatettiin taustamuuttujien mukaan. Tuloksissa on tuotu esille vain tilastollisesti merkittävät taustamuuttujat.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden taloustaidot ovat hyvällä tasolla. Opiskelijat suunnittelevat talouttaan, säästävät säännöllisesti eikä heillä ole merkittävästi maksuvaikeuksia. Lisäksi maksuhäiriömerkintöjen määrä on opiskelijoiden keskuudessa erittäin pieni. Tutkimuksen mukaan opiskelijoiden taloustaitojen parantamiselle ei ole tarvetta.