Markkinointivideoiden tuottaminen Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:lle
Mäkinen, Ida (2019)
Mäkinen, Ida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314285
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa markkinointivideoita asiantuntijapalveluita tarjoavalle Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:lle. Aihe valikoitui yhdessä toimeksiantajan kanssa ja se valittiin siten, että se hyödyttää molempia osapuolia. Tarkoitus oli tuottaa videoita ilman isoa tuotantotiimiä ja pienellä budjetilla. Videoilla haluttiin antaa LADECista asiantunteva ja helposti lähestyttävä kuva.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin videoiden käyttöä markkinointiviestinnässä, digitaalista markkinointia, inbound-markkinointia sekä asiantuntijapalveluiden markkinointia. Teoriaosuudessa oli lähdeaineistona tuoreita digitaalisen markkinoinnin teoksia sekä useita elektronisia lähteitä.
Teoriaosuuden lisäksi työssä kuvataan tuotantoa vaiheittain. Tuotannonvaiheiden kuvaukset sisältävät teoreettista tietoa siitä mitä täytyy ottaa huomioon eri vaiheissa ja kuvausta projektin etenemisestä. Painopiste tässä osiossa on ideoinnilla ja videoiden käsikirjoituksessa, sillä siinä kului eniten aikaa.
Työn lopputulemana oli neljä alle minuutin mittaista markkinointivideota. Markkinointivideot, jotka nyt toteutettiin, toimivat runkona jatkossa tuotettaville videoille. Samalla konseptilla voidaan tehdä lisää videoita ja ideaa voidaan kehittää. Ideointisessioissa syntyi paljon muitakin videoaiheita ja niitä voidaan hyödyntää jatkossa. Videot toimivat myös esimerkkitapauksena tulevien videotuottajien kilpailutuksessa. Projektin myötä LADECissa otettiin tarvittava askel siihen, että jatkossakin voidaan tehdä samankaltaisia lyhyitä ja tuotannollisesti kevyitä videoita markkinoinnin osana.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin videoiden käyttöä markkinointiviestinnässä, digitaalista markkinointia, inbound-markkinointia sekä asiantuntijapalveluiden markkinointia. Teoriaosuudessa oli lähdeaineistona tuoreita digitaalisen markkinoinnin teoksia sekä useita elektronisia lähteitä.
Teoriaosuuden lisäksi työssä kuvataan tuotantoa vaiheittain. Tuotannonvaiheiden kuvaukset sisältävät teoreettista tietoa siitä mitä täytyy ottaa huomioon eri vaiheissa ja kuvausta projektin etenemisestä. Painopiste tässä osiossa on ideoinnilla ja videoiden käsikirjoituksessa, sillä siinä kului eniten aikaa.
Työn lopputulemana oli neljä alle minuutin mittaista markkinointivideota. Markkinointivideot, jotka nyt toteutettiin, toimivat runkona jatkossa tuotettaville videoille. Samalla konseptilla voidaan tehdä lisää videoita ja ideaa voidaan kehittää. Ideointisessioissa syntyi paljon muitakin videoaiheita ja niitä voidaan hyödyntää jatkossa. Videot toimivat myös esimerkkitapauksena tulevien videotuottajien kilpailutuksessa. Projektin myötä LADECissa otettiin tarvittava askel siihen, että jatkossakin voidaan tehdä samankaltaisia lyhyitä ja tuotannollisesti kevyitä videoita markkinoinnin osana.