Uuden työntekijän perehdyttäminen ja perehdytyskansio: Case:Kyläseppä
Kultanen-Ilves, Maria (2019)
Kultanen-Ilves, Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314375
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena luotiin opinnäytetyön toimeksiantajalle Velj. Strömberg Oy:lle, liikenneasema Kyläseppään ensimmäinen perehdytyskansio. Perehdytyskansion luomista varten toteutettiin tutkimus, johon vastasivat Kyläsepän työntekijät. Tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimuksen kysymykset jaettiin kahteen teemaan. Ensimmäisen teeman kysymyksillä pyrittiin selvittämään perehdytyksen nykytilaa yrityksessä, toisen teeman kysymyksillä selvitettiin perehdytyskansion sisällöllisiä tarpeita. Tutkimus toteutettiin internet pohjaisella kyselylomakkeella.
Tutkimuksessa selvisi tarve perehdyttämisen yhtenäistämiselle sekä aihealueet, jotka jäävät helposti perehdytyksen ulkopuolelle. Tutkimustulosten perusteella luotiin tarvittavat sisällöt perehdytyskansioon. Sisällöt käytiin läpi ja hyväksytettiin toimeksiantajalla ennen lopullisen perehdytyskansion palauttamista. Perehdytyskansio luovutettiin toimeksiantajan käyttöön keväällä 2019.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin perehdyttämistä ja hiljaista tietoa. Perehdyttämistä tarkastellaan yleisesti, sekä perehtyjän, perehdyttäjän ja esimiehen roolien kautta. Työssä käydään läpi Suomessa perehdyttämiseen vaikuttava lainsäädäntö. Teoreettisessa osuudessa tutustuttiin myös siihen, mitä on hiljainen tieto ja millä keinoilla hiljaista tietoa voidaan organisaatioissa tehdä näkyväksi.
The aim of this thesis was to create first orientation guide for Kyläseppä. The study of this thesis was carried out as a qualitative research. The study was implemented as an internet-based questionnaire. The study was divided into two themes. The first theme studies the experiences of the staff concerning the orientation. The second theme explores what kind of material is needed in an orientation guide.
The results of the study showed a need to integrate the procedures in the orientation. The results also showed that a few things were easily forgotten during the orientation. The content of the orientation guide was based on the results of the study and its content was checked and accepted by the company before giving the final material into use.
The theoretical framework of the thesis covers the theory of orientation and examines silent knowledge. Orientation was inspected in general and through the roles of mentor, learner and superior. The thesis also deals with legal issues affecting orientation in Finland. The theoretical part also answers two guestions: what is silent knowledge and how we can it be made visible?
Tutkimuksessa selvisi tarve perehdyttämisen yhtenäistämiselle sekä aihealueet, jotka jäävät helposti perehdytyksen ulkopuolelle. Tutkimustulosten perusteella luotiin tarvittavat sisällöt perehdytyskansioon. Sisällöt käytiin läpi ja hyväksytettiin toimeksiantajalla ennen lopullisen perehdytyskansion palauttamista. Perehdytyskansio luovutettiin toimeksiantajan käyttöön keväällä 2019.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin perehdyttämistä ja hiljaista tietoa. Perehdyttämistä tarkastellaan yleisesti, sekä perehtyjän, perehdyttäjän ja esimiehen roolien kautta. Työssä käydään läpi Suomessa perehdyttämiseen vaikuttava lainsäädäntö. Teoreettisessa osuudessa tutustuttiin myös siihen, mitä on hiljainen tieto ja millä keinoilla hiljaista tietoa voidaan organisaatioissa tehdä näkyväksi.
The aim of this thesis was to create first orientation guide for Kyläseppä. The study of this thesis was carried out as a qualitative research. The study was implemented as an internet-based questionnaire. The study was divided into two themes. The first theme studies the experiences of the staff concerning the orientation. The second theme explores what kind of material is needed in an orientation guide.
The results of the study showed a need to integrate the procedures in the orientation. The results also showed that a few things were easily forgotten during the orientation. The content of the orientation guide was based on the results of the study and its content was checked and accepted by the company before giving the final material into use.
The theoretical framework of the thesis covers the theory of orientation and examines silent knowledge. Orientation was inspected in general and through the roles of mentor, learner and superior. The thesis also deals with legal issues affecting orientation in Finland. The theoretical part also answers two guestions: what is silent knowledge and how we can it be made visible?