Kelaas tätä! Kelan asiakasraadin kehittäminen digitaaliseksi
Kylmälahti, Maija; Nissilä, Jaana (2019)
Kylmälahti, Maija
Nissilä, Jaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414567
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme oli kehittämishanke, joka sai alkunsa keväällä 2018. Kehittämishankkeemme tavoite oli kehittää digitaalinen asiakasraati 15-29- vuotiaille nuorille yhdessä kehittämishankkeeseen osallistuneen työryhmän kanssa. Tarkoituksena oli kehittää Kansaneläkelaitoksen (Kelan) asiakasraatitoimintaa ja samalla pilotoida uudenlaista tapaa toteuttaa asiakasraati. Pelillisen digitaalisen asiakasraadin avulla, pyrittiin saamaan nuoria osallistumaan asiakasraatitoimintaan aiempaa aktiivisemmin.
Kehittämishanketta lähestyttiin toimintatutkimuksen ja kokeilemalla kehittämisen keinoin. Kehittämishankkeessa kehitettiin valmiille Seppo.IO alustalle digitaalinen asiakasraati, Kelaas tätä! -peli. Peliä pystyi pelaamaan älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella ajasta ja paikasta riippumatta. Pelissä oli neljä tasoa ja yhteensä 12 tehtävää. Pelaajat vastasivat tehtäviin joko kirjoittamalla, ääniviestillä tai ottamalla kuvan. Kehittämishankkeeseen osallistuneille työryhmän jäsenille teimme internetkyselyn. Kyselyn avulla halusimme kuulla työryhmän kokemuksia kehittämishankkeen työstä ja uudenlaisesta toimintatavasta sen sopivuudesta Kelaan. Kehittämishankkeemme tietoperusta muodostui asiakaslähtöisyydestä, - kokemuksesta ja –osallisuudesta sekä pelillisyydestä.
Kehittämishanketta lähestyttiin toimintatutkimuksen ja kokeilemalla kehittämisen keinoin. Kehittämishankkeessa kehitettiin valmiille Seppo.IO alustalle digitaalinen asiakasraati, Kelaas tätä! -peli. Peliä pystyi pelaamaan älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella ajasta ja paikasta riippumatta. Pelissä oli neljä tasoa ja yhteensä 12 tehtävää. Pelaajat vastasivat tehtäviin joko kirjoittamalla, ääniviestillä tai ottamalla kuvan. Kehittämishankkeeseen osallistuneille työryhmän jäsenille teimme internetkyselyn. Kyselyn avulla halusimme kuulla työryhmän kokemuksia kehittämishankkeen työstä ja uudenlaisesta toimintatavasta sen sopivuudesta Kelaan. Kehittämishankkeemme tietoperusta muodostui asiakaslähtöisyydestä, - kokemuksesta ja –osallisuudesta sekä pelillisyydestä.