Talousopetuksen tärkeys : Kuinka tärkeäksi ihmiset kokevat talousopetuksen?
Koskelainen, Henna (2019)
Koskelainen, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615160
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia ajatuksia ja mielipiteitä päijäthämäläisillä on talousopetuksesta ja nuorten taloustaitojen nykytilanteesta. Tutkimus suoritettiin verkkokyselynä, jonka otanta saatiin sosiaalisen median välityksellä. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Teorialuvuissa käydään läpi tarkemmin, mitä taloustaitoihin kuuluu ja millainen on nuorten taloustaitojen ja talousopetuksen nykytilanne. Luvussa käydään myös läpi heikkojen taloustaitojen seuraukset ja perintäprosessi. Teoriaosuudessa esitellään myös Lahden kaupunkia ja sen erilaisia koulutusmahdollisuuksia.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että talousopetukseen suhtaudutaan hyvin positiivisesti ja sen erottamista omaksi oppiaineekseen kannatetaan. Talousosaamisen nykytilanne koetaan heikoksi ja vastaajat toivoivat koulujen ottavan suurempaa vastuuta taloustaitojen opettamisesta. Tulokset antavat kuvan, jonka mukaan talousopetus kannattaisi vastaajien mukaan keskittää 1. ja 2. asteen opetukseen. Perhe koettiin taloustaitojen oppimisen kannalta suurimmaksi vaikuttajaksi, vaikka vastauksista selvisi myös huoli siitä, voiko talousopetusta jättää pelkästään perheiden vastuulle.
Teorialuvuissa käydään läpi tarkemmin, mitä taloustaitoihin kuuluu ja millainen on nuorten taloustaitojen ja talousopetuksen nykytilanne. Luvussa käydään myös läpi heikkojen taloustaitojen seuraukset ja perintäprosessi. Teoriaosuudessa esitellään myös Lahden kaupunkia ja sen erilaisia koulutusmahdollisuuksia.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että talousopetukseen suhtaudutaan hyvin positiivisesti ja sen erottamista omaksi oppiaineekseen kannatetaan. Talousosaamisen nykytilanne koetaan heikoksi ja vastaajat toivoivat koulujen ottavan suurempaa vastuuta taloustaitojen opettamisesta. Tulokset antavat kuvan, jonka mukaan talousopetus kannattaisi vastaajien mukaan keskittää 1. ja 2. asteen opetukseen. Perhe koettiin taloustaitojen oppimisen kannalta suurimmaksi vaikuttajaksi, vaikka vastauksista selvisi myös huoli siitä, voiko talousopetusta jättää pelkästään perheiden vastuulle.