Laatujärjestelmän kehittäminen: Case: Harjanti Oy
Syrjäläinen, Niilo (2019)
Syrjäläinen, Niilo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812738
Tiivistelmä
Kohdeyrityksen Harjanti Oy:n liikevaihdon kasvun myötä yritys on halunnut löytää keinoja maanrakennusurakoiden laadun ja tehokkuuden parantamiseksi. Päädyttiin kehittämään yritykselle laatujärjestelmä, jonka tarkoituksena on täyttää ISO 9001 -standardin vaatimukset. Tähän kuuluu työmaiden laatusuunnitelma-, työohje- ja tarkastuskorttipohjat sekä muut mahdolliset laatusuunnitelmat ja -asiakirjat. Laatujärjestelmä on suunniteltu yrityksen toiminnan laajuutta ajatellen mahdollisimman selkeäksi ja helppokäyttöiseksi.
Työ toteutettiin työn ohessa seuraamalla yrityksen toimintaa, tekemällä havaintoja
työmaakäynneillä ja pitämällä sisäisiä auditointeja kollegoiden kanssa. Työtä varten
kerättiin tietoa ISO 9001 -standardin vaatimuksista, rakennusalan ohjeistuksista ja
asetuksista. Työmaan laatusuunnitelma- ja tarkastuskorttipohjissa vertailtiin yleisesti
käytössä olevia pohjia, joiden perusteella luotiin pohjat yrityksen tarpeisiin soveltuviksi. Tämän jälkeen laatuasiakirjat hyväksytettiin yrityksen johdolla.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin laatukäsikirja, joka on yrityksen laatujärjestelmän
päädokumentti. Laatukäsikirja palvelee Harjanti Oy:n tavoitteita toimia asiakaslähtöisesti laatu edellä ja jatkuvasti omaa toimintaansa kehittäen. Laatukäsikirjan avulla
laadunhallinta paranee asiakastyytyväisyyden takaamiseksi ja urakointi tehostuu kokonaisvaltaisesti. With the growth of Harjanti Oy's revenue, the company has wanted to find ways to improve the quality and efficiency of civil engineering works. The company decided to
develop a quality system designed to meet the requirements of ISO 9001. This includes a quality plan for the workplace, work instructions, and inspection card templates, as well as other possible quality plans and documents. The quality system is
designed to be as clear and easy to use as possible in terms of the scale of the company's operations.
The work was carried out while working in the company by monitoring the company's
operations, observing work-country visits and conducting internal audits with col-
leagues. Information on the requirements of the ISO 9001 standard, building guide-
lines and regulations were collected for the work. The quality plan and inspection card
templates of the site were generally used to compare the basis used to lay the foundation for the company's needs. Subsequently, the quality documents were approved
by the company.
The thesis resulted in a quality manual, which is the main document of the company's
quality system. The Quality Handbook serves Harjanti Oy's goals to act as a customer-oriented quality developer and continuously develop its own operations. With
the help of the quality manual, quality management is improved to ensure customer
satisfaction, and contracting is more efficient.
Työ toteutettiin työn ohessa seuraamalla yrityksen toimintaa, tekemällä havaintoja
työmaakäynneillä ja pitämällä sisäisiä auditointeja kollegoiden kanssa. Työtä varten
kerättiin tietoa ISO 9001 -standardin vaatimuksista, rakennusalan ohjeistuksista ja
asetuksista. Työmaan laatusuunnitelma- ja tarkastuskorttipohjissa vertailtiin yleisesti
käytössä olevia pohjia, joiden perusteella luotiin pohjat yrityksen tarpeisiin soveltuviksi. Tämän jälkeen laatuasiakirjat hyväksytettiin yrityksen johdolla.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin laatukäsikirja, joka on yrityksen laatujärjestelmän
päädokumentti. Laatukäsikirja palvelee Harjanti Oy:n tavoitteita toimia asiakaslähtöisesti laatu edellä ja jatkuvasti omaa toimintaansa kehittäen. Laatukäsikirjan avulla
laadunhallinta paranee asiakastyytyväisyyden takaamiseksi ja urakointi tehostuu kokonaisvaltaisesti.
develop a quality system designed to meet the requirements of ISO 9001. This includes a quality plan for the workplace, work instructions, and inspection card templates, as well as other possible quality plans and documents. The quality system is
designed to be as clear and easy to use as possible in terms of the scale of the company's operations.
The work was carried out while working in the company by monitoring the company's
operations, observing work-country visits and conducting internal audits with col-
leagues. Information on the requirements of the ISO 9001 standard, building guide-
lines and regulations were collected for the work. The quality plan and inspection card
templates of the site were generally used to compare the basis used to lay the foundation for the company's needs. Subsequently, the quality documents were approved
by the company.
The thesis resulted in a quality manual, which is the main document of the company's
quality system. The Quality Handbook serves Harjanti Oy's goals to act as a customer-oriented quality developer and continuously develop its own operations. With
the help of the quality manual, quality management is improved to ensure customer
satisfaction, and contracting is more efficient.