Markkinointisuunnitelma ja brändin vahvistaminen Yritys X:lle
Ijäs, Anne-Mari (2019)
Ijäs, Anne-Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615283
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma ja vahvistaa toimeksiantajani, Yritys X:n, brändiä. Tavoitteena on uudistaa aiempaa markkinointia ottaen uusia markkinoinnin keinoja käyttöön, sekä tasapainottaa B2C- ja B2B-markkinointia, minkä myötä vahvistetaan yrityksen brändiä. Opinnäytetyö on toiminnallinen.
Tietoperustana on käytetty markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja brändäyksen kirjallisuutta vuodelta 2000-2018. Kirjallisuuden lisäksi käytin verkkolähteitä. Tiedonkeruuna olen käyttänyt kvalitatiivista menetelmää. Haastattelin Yritys X:n henkilöstöä toimialan, tilanne- ja asiakassegmentoinnin analysointia varten. Tiedon kerääminen opinnäytetyötä varten on aloitettu helmikuussa 2018 ja markkinointisuunnitelman laatiminen lokakuussa 2018.
Teoria koostuu markkinointisuunnitelman laatimisesta sekä brändäyksestä. Markkinointisuunnitelman teoriassa käydään läpi markkinointianalyyseja, segmentointia, markkinointistrategiaa, sekä teoriaa markkinointisuunnitelman budjetoinnista ja seurannasta. Brändäyksen teoriassa käydään läpi brändianalyyseja, brändin rakentamista ja strategiaa.
Opinnäytetyön lopussa on yhteenveto ja arviointi työstä Liitteenä ovat vuosikello, haastattelujen kysymykset sekä vanhojen että uusien verkkosivujen kuvat. Tämä opinnäytetyö toimii Yritys X:n markkinoinnin pohjana ja vuoden 2019 markkinointisuunnitelmana, sekä auttaa yritystä vahvistamaan brändiään.
Tietoperustana on käytetty markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja brändäyksen kirjallisuutta vuodelta 2000-2018. Kirjallisuuden lisäksi käytin verkkolähteitä. Tiedonkeruuna olen käyttänyt kvalitatiivista menetelmää. Haastattelin Yritys X:n henkilöstöä toimialan, tilanne- ja asiakassegmentoinnin analysointia varten. Tiedon kerääminen opinnäytetyötä varten on aloitettu helmikuussa 2018 ja markkinointisuunnitelman laatiminen lokakuussa 2018.
Teoria koostuu markkinointisuunnitelman laatimisesta sekä brändäyksestä. Markkinointisuunnitelman teoriassa käydään läpi markkinointianalyyseja, segmentointia, markkinointistrategiaa, sekä teoriaa markkinointisuunnitelman budjetoinnista ja seurannasta. Brändäyksen teoriassa käydään läpi brändianalyyseja, brändin rakentamista ja strategiaa.
Opinnäytetyön lopussa on yhteenveto ja arviointi työstä Liitteenä ovat vuosikello, haastattelujen kysymykset sekä vanhojen että uusien verkkosivujen kuvat. Tämä opinnäytetyö toimii Yritys X:n markkinoinnin pohjana ja vuoden 2019 markkinointisuunnitelmana, sekä auttaa yritystä vahvistamaan brändiään.