Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Edutainment-markkinat lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa: Case TradeAway-mobiilipeli

Nyman, Jasmin; Haatainen, Amanda (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Haatainen_Amanda-Nyman_Jasmin.pdf (1.377Mt)
Lataukset: 


Nyman, Jasmin
Haatainen, Amanda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615347
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää edutainment-markkinoiden tilannetta Suomen lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa sekä niiden vaikutuksia Laurea-ammattikorkeakoulussa kehitetyn, kansainvälistäkauppaa opettavan TradeAway-pelin mahdollisuuksiin opetuskäytössä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi innovaatioaktivisti Jari Kyrö Laurean liiketoimintayksiköstä.

Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään edutainment-termiä, oppimispelejä ja SWOT-analyysia sekä markkinatutkimusta ja sosiaalisen median kampanjaa. Näitä teoreettisia osuuksia on myös hyödynnetty opinnäytetyön toteutuksessa tutkimuksen ja sosiaalisen median kampanjan tekemiseen sekä SWOT-analyysin tekemiseen.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja tutkimuksellisena. Tutkimuksellisen osuuden tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia opetus- ja päätöksiä tekevällä henkilöstöllä on edutainmentista ja millaiset mahdollisuudet sen käyttöön on eri koulutuspaikoissa. Toiminnallisen osuuden tavoitteena puolestaan oli muodostaa sosiaalisen median kampanjasuunnitelma, jonka avulla kampanja pystytään tulevaisuudessa toteuttamaan.

Opinnäytetyön toteutus aloitettiin laatimalla kyselylomake työssä tehtävää tutkimusta varten. Tämän jälkeen kerättiin kyselyn kohderyhmän yhteystietoja ja lähetettiin kysely heille vastattavaksi. Vastausten tultua ne analysoitiin. Sosiaalisen median kampanjasuunnitelmaa varten tutkittiin suunnitelman tekemisen tärkeimpiä vaiheita ja mitkä kanavat toimisivat parhaiten juuri TradeAwayn markkinoinnissa.

Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että edutainment ei ole terminä vielä kovinkaan tunnettu opetushenkilöstön keskuudessa ja sen ymmärtämiseen kaivattaisiin lisää koulutusta. Opetusviihde koettiin myös osittain negatiivisena terminä. Edutainmentin mahdollisuudet opetuskäytössä ovat kuitenkin huomattavat. Tutkimuksessa tuli myös esille, että opetusviihteeseen kaivattaisiin peliä, joka oikeasti myös opettaa tärkeää sisältöä. TradeAwaylla on siis hyvät mahdollisuudet toimia kansainvälistä kauppaa opettavana pelinä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste