Suomen kolmen suurimman vakuutusyhtiön etälääkäripalveluiden vertailu
Taumala, Joonas (2019)
Lataukset:
Taumala, Joonas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615336
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli vertailla Suomen kolmen suurimman vakuutusyhtiön etälääkäripalveluita. Tutkimuksessa oli mukana Op vakuutus Oy, LähiTapiola ja If vahinkovakuutusyhtiö Oyj. Vertailun tarkoituksena oli selvittää eroavatko vakuutusyhtiöiden tarjoamat etälääkäripalvelut toisistaan sisällöltään, saatavuudeltaan ja aukioloajoiltaan. Lisäksi vertailussa huomioitiin palvelumuotoilun näkyvyys etälääkäripalveluissa.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen teossa käytettiin myös vertailevaa tutkimusstrategiaa. Tutkimuksen havainnot perustuivat vakuutusyhtiöiden verkkosivujen sekä mobiilisovelluksien havainnointiin. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää katsauksen yleisesti vakuutusmarkkinoihin, vakuuttamiseen ja yleisempiin vakuutustuotteisiin, sekä tutkittavien yhtiöiden esittelyt. Lisäksi teoriassa on käyty läpi peruskäsitteitä palvelumuotoilusta sekä palvelumuotoiluprosessi.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että suuria eroja suurimpien vakuutusyhtiöiden tarjoamissa etälääkäripalveluissa ei ole. Palveluiden sisältö oli pitkälti samanlainen. Kaikki kolme palvelua tarjoavat terveysneuvontaa, lääkärikäyntejä ja helppohoitoisuutta korvausten hakemiseen. Eroavaisuuksia löytyi palveluiden aukioloajoista, sekä mobiilisovelluksista ja palveluiden löydettävyydessä palvelupolun teorian näkökulmasta. Kehittämisehdotuksena nousee esiin ainakin palvelupolun kehittäminen.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen teossa käytettiin myös vertailevaa tutkimusstrategiaa. Tutkimuksen havainnot perustuivat vakuutusyhtiöiden verkkosivujen sekä mobiilisovelluksien havainnointiin. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää katsauksen yleisesti vakuutusmarkkinoihin, vakuuttamiseen ja yleisempiin vakuutustuotteisiin, sekä tutkittavien yhtiöiden esittelyt. Lisäksi teoriassa on käyty läpi peruskäsitteitä palvelumuotoilusta sekä palvelumuotoiluprosessi.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että suuria eroja suurimpien vakuutusyhtiöiden tarjoamissa etälääkäripalveluissa ei ole. Palveluiden sisältö oli pitkälti samanlainen. Kaikki kolme palvelua tarjoavat terveysneuvontaa, lääkärikäyntejä ja helppohoitoisuutta korvausten hakemiseen. Eroavaisuuksia löytyi palveluiden aukioloajoista, sekä mobiilisovelluksista ja palveluiden löydettävyydessä palvelupolun teorian näkökulmasta. Kehittämisehdotuksena nousee esiin ainakin palvelupolun kehittäminen.