Opetusvideo pientoimenpiteissä avustamisesta sairaanhoitajaopiskelijoille
Ruuth, Nora; Romppanen, Essi (2019)
Ruuth, Nora
Romppanen, Essi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615320
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo pientoimenpiteissä avustamisesta sairaanhoitajaopiskelijoille. Opetusvideon tavoitteena on havainnollistaa pientoimenpiteissä avustaminen. Opetusvideo toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä Laurea-ammattikorkeakoulun Ohjaus hoitotyössä –hankkeessa. Yhteistyökumppanina toimi Laurea-ammattikorkeakoulu.
Erilaiset pientoimenpiteet ovat yleisiä sairaaloissa ja hoitolaitoksissa. Sairaanhoitajan tulee osata valmistella ympäristö, potilas sekä varata oikeat välineet pientoimenpidettä varten. Pientoimenpiteissä hoitajan aseptinen osaaminen ja aseptinen omatunto korostuvat.
Videomateriaalin käyttöä sairaanhoitajakoulutuksessa on tutkittu. Tutkimustulokset ovat osoittaneet, että opetusvideot ovat hyviä välineitä hoitotyön käytännöntoimien havainnollistamiseen ja harjoitteluiden tukemiseen. Digitaalinen oppimateriaali ja mobiililaitteet mahdollistavat opiskelun ajasta ja paikasta riippumatta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään laadukkaan opetusvideon rakennetta.
Opetusvideo havainnollistaa katsojalle sairaanhoitajan tehtävät ja roolin pientoimenpiteiden aikana. Opetusvideosta kerättiin palautetta arviointilomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä sekä yhden avoimen kysymyksen. Palaute kerättiin verkkototeutuksessa opiskelevilta ensimmäisen vuosiluokan sairaanhoitajaopiskelijoilta. Palautteen mukaan opetusvideo koettiin hyödylliseksi ja visuaalisesti onnistuneeksi. Opetusvideo julkaistiin Laurea-ammattikorkeakoulun YouTube-kanavalla, jossa se on Laurean kaikkien kampuksien opettajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden hyödynnettävissä. The purpose of this thesis was to produce an educational video about assisting in minor procedures for nursing students. The aim of the educational video was to illustrate assisting in minor procedures. The Thesis was carried out as a functional thesis at Laurea University of Applied Sciences and it is a part of “Guidance in Nursing” project. The cooperation partner was Laurea University of Applied Sciences.
Minor procedures of a different kind are general in hospitals and health care institutions. A nurse should be able to prepare the environment, equipment and patient ready for the procedure. Nurses aseptic knowledge and aseptic conscience are emphasized in minor procedures.
Using video material in nursing education has been studied. The research results have shown that educational videos are good tools for illustrating practical procedures in nursing and for supporting practicing. Digital teaching materials and mobile devices makes studying possible irrespective of time or place. The theoretical part of this thesis discusses the high-quality structure of an educational video.
The educational video illustrates a nurse’s role and tasks during minor procedures. Feedback of the educational video was collected with an evaluation form which included multiple choice questions and an open question. The feedback was collected from the first-year nursing students studying online and according to the feedbacks the video was experienced as useful and visually successful. The output was published on Laurea University of Applied sciences` YouTube-channel for to be used by teachers and nursing students on different campuses.
Erilaiset pientoimenpiteet ovat yleisiä sairaaloissa ja hoitolaitoksissa. Sairaanhoitajan tulee osata valmistella ympäristö, potilas sekä varata oikeat välineet pientoimenpidettä varten. Pientoimenpiteissä hoitajan aseptinen osaaminen ja aseptinen omatunto korostuvat.
Videomateriaalin käyttöä sairaanhoitajakoulutuksessa on tutkittu. Tutkimustulokset ovat osoittaneet, että opetusvideot ovat hyviä välineitä hoitotyön käytännöntoimien havainnollistamiseen ja harjoitteluiden tukemiseen. Digitaalinen oppimateriaali ja mobiililaitteet mahdollistavat opiskelun ajasta ja paikasta riippumatta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään laadukkaan opetusvideon rakennetta.
Opetusvideo havainnollistaa katsojalle sairaanhoitajan tehtävät ja roolin pientoimenpiteiden aikana. Opetusvideosta kerättiin palautetta arviointilomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä sekä yhden avoimen kysymyksen. Palaute kerättiin verkkototeutuksessa opiskelevilta ensimmäisen vuosiluokan sairaanhoitajaopiskelijoilta. Palautteen mukaan opetusvideo koettiin hyödylliseksi ja visuaalisesti onnistuneeksi. Opetusvideo julkaistiin Laurea-ammattikorkeakoulun YouTube-kanavalla, jossa se on Laurean kaikkien kampuksien opettajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden hyödynnettävissä.
Minor procedures of a different kind are general in hospitals and health care institutions. A nurse should be able to prepare the environment, equipment and patient ready for the procedure. Nurses aseptic knowledge and aseptic conscience are emphasized in minor procedures.
Using video material in nursing education has been studied. The research results have shown that educational videos are good tools for illustrating practical procedures in nursing and for supporting practicing. Digital teaching materials and mobile devices makes studying possible irrespective of time or place. The theoretical part of this thesis discusses the high-quality structure of an educational video.
The educational video illustrates a nurse’s role and tasks during minor procedures. Feedback of the educational video was collected with an evaluation form which included multiple choice questions and an open question. The feedback was collected from the first-year nursing students studying online and according to the feedbacks the video was experienced as useful and visually successful. The output was published on Laurea University of Applied sciences` YouTube-channel for to be used by teachers and nursing students on different campuses.