Draamallinen aistitarina kokemus alle kahdeksan vuotiaille moni- ja liikuntavammaisille lapsille
Havukainen, Heidi (2010)
Havukainen, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090412862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090412862
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyöni yhteistyössä Ruskeasuon koulun kanssa. Ruskeasuon koulu on valtion koulu ja se järjestää opetusta liikuntavammaisille lapsille ja nuorille. Opinnäytetyöhöni osallistuivat alle kahdeksan vuotiaat Ruskeasuon koulun moni- ja liikuntavammaiset oppilaat. Osallistujia oli yhteensä kymmenen, jotka oli jaettu kahteen ryhmään. Kussakin ryhmässä oli kaksi avustajaa, jotka seurasivat toimintaa sivusta.
Opinnäytetyöni oli toiminnallinen ja kutsun toimintaa aistitarinaksi. Opinnäytetyöni on pilottikokeilu aistitarina menetelmästä, jonka olen itse kehitellyt. Yhdistin toimintakerroilla basaalistimulaatiota, aistikuvailua ja draamallisten menetelmien teoriaa. Aistitarina on suunnattu erityisesti vaikeasti kehitysvammaisille lapsille, mutta se toimii myös lievemmin kehitysvammaisten lasten kanssa. Menetelmä sopii hyvin heterogeenisille ryhmille. Aistitarinassa seurataan satua omien aistien kautta yksi aisti kerrallaan. Tavoitteita minulla oli opinnäytetyössäni kaksi, jotka olivat 1. Aistihuoneeseen uuden aktiivisemman toimintatavan luominen moni- ja liikuntavammaisille lapsille. 2. Basaalistimulaation, aisti kuvailun ja draamallisten menetelmien yhdistäminen. Keräsin oppilaiden ja avustajien mielipiteet lomakkeen avulla tuokioiden jälkeen.
Toteutin toimintakertani huhti-toukokuussa 2010, neljänä perjantai-iltapäivänä kahden eri ryhmän kanssa. Toiminta tapahtui iltapäiväkerhonaikana Ruskeasuon koulun aistihuoneessa. Toiminnalliset kerrat onnistuivat hyvin ja sain lapsilta ja heidän avustajiltaan hyvää ja rakentavaa palautetta aistitarina menetelmästä. Olen kuvannut hyvin tarkkaan toiminnalliset tuokiot ja kuvannut siinä käytettävät aistiärsykkeet. Olen raportoinut omat kokemukseni ja lasten ja avustajien palautteet. Kokemuksen perusteella aistitarina toimintaa voitaisiin hyödyntää jatkossakin aistihuoneessa, sillä lapset selvästi reagoivat eri aisteihin selkeästi.
Opinnäytetyöni oli toiminnallinen ja kutsun toimintaa aistitarinaksi. Opinnäytetyöni on pilottikokeilu aistitarina menetelmästä, jonka olen itse kehitellyt. Yhdistin toimintakerroilla basaalistimulaatiota, aistikuvailua ja draamallisten menetelmien teoriaa. Aistitarina on suunnattu erityisesti vaikeasti kehitysvammaisille lapsille, mutta se toimii myös lievemmin kehitysvammaisten lasten kanssa. Menetelmä sopii hyvin heterogeenisille ryhmille. Aistitarinassa seurataan satua omien aistien kautta yksi aisti kerrallaan. Tavoitteita minulla oli opinnäytetyössäni kaksi, jotka olivat 1. Aistihuoneeseen uuden aktiivisemman toimintatavan luominen moni- ja liikuntavammaisille lapsille. 2. Basaalistimulaation, aisti kuvailun ja draamallisten menetelmien yhdistäminen. Keräsin oppilaiden ja avustajien mielipiteet lomakkeen avulla tuokioiden jälkeen.
Toteutin toimintakertani huhti-toukokuussa 2010, neljänä perjantai-iltapäivänä kahden eri ryhmän kanssa. Toiminta tapahtui iltapäiväkerhonaikana Ruskeasuon koulun aistihuoneessa. Toiminnalliset kerrat onnistuivat hyvin ja sain lapsilta ja heidän avustajiltaan hyvää ja rakentavaa palautetta aistitarina menetelmästä. Olen kuvannut hyvin tarkkaan toiminnalliset tuokiot ja kuvannut siinä käytettävät aistiärsykkeet. Olen raportoinut omat kokemukseni ja lasten ja avustajien palautteet. Kokemuksen perusteella aistitarina toimintaa voitaisiin hyödyntää jatkossakin aistihuoneessa, sillä lapset selvästi reagoivat eri aisteihin selkeästi.