Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
”Kuka minä olen ja mitä minussa tapahtuu?” – Rauhalan koulun 6.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien tietämys kehon fyysisistä, psyykkisistä ja emotionaalisista muutoksista
Saarelma, Pia; Peri, Anni (2010)
Saarelma, Pia
Peri, Anni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090812908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090812908
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitaja AMK
PERI, ANNI
SAARELMA, PIA ”Kuka minä olen ja mitä minussa tapahtuu?” – Rauhalan koulun 6.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien tietämys kehon fyysisistä, psyykkisistä ja emotionaalisista muutoksista
Opinnäytetyö 40 sivua + 4 liitesivua
Työn ohjaaja THM Koho Sinikka, THM Korpivaara Liisa
Toimeksiantaja Kotkan Rauhalan koulun ala-aste
Huhtikuu 2010
Avainsanat murrosikä, tunne-elämän kehitys, fyysinen kehitys, psyykkinen kehitys, vastuuntunto
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Rauhalan koulun 6.-luokkalaisten tyt-töjen sekä poikien tietämys oman kehon fyysisistä, psyykkisistä sekä emotionaalisista muutoksista murrosiässä. Työssä tutkittiin myös kykyä tunnistaa erilaisia tunteita sekä itsessä että toisissa. Lisäksi työssä kartoitettiin nuorten kykyä ymmärtää vastuullisuus heidän iässään.
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja aineiston keräämiseen käytettiin eläytymismenetelmää, ryhmäkeskustelua ja havainnointia. Aineistoa analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimus on myös pieneltä osin kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin kolmena eri kertana syksyn 2009 aikana. Kohderyhmänä toimi Rauhalan ala-asteen kahden kuudennen luokan oppilaat (N=45).
Oppilaat tiesivät kehossa tapahtuvista fyysisistä muutoksista eniten. Tyttöjen ja poikien tietomäärä aiheesta oli lähes samantasoista. Vastuullisuus oli oppilaille tuttu käsite, ja he ymmärsivät eri tekijöiden vaikuttavan omaan terveyteen sekä elämään. Tunteiden käsittely ja tunnistaminen oli oppilaille haastavaa. Hyvin abstraktit tunteet oli vaikea ymmärtää ja havaita itsessä sekä toisten käyttäytymisessä.
Ala-koulun terveyskasvatuksen sisällössä tulisi painottaa erityisesti murrosiän psyykkisiä ja emotionaalisia muutoksia. Myös kouluterveydenhoitaja voisi terveystarkastuk-sien yhteydessä ottaa huomioon näitä samoja aiheita.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitaja AMK
PERI, ANNI
SAARELMA, PIA ”Kuka minä olen ja mitä minussa tapahtuu?” – Rauhalan koulun 6.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien tietämys kehon fyysisistä, psyykkisistä ja emotionaalisista muutoksista
Opinnäytetyö 40 sivua + 4 liitesivua
Työn ohjaaja THM Koho Sinikka, THM Korpivaara Liisa
Toimeksiantaja Kotkan Rauhalan koulun ala-aste
Huhtikuu 2010
Avainsanat murrosikä, tunne-elämän kehitys, fyysinen kehitys, psyykkinen kehitys, vastuuntunto
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Rauhalan koulun 6.-luokkalaisten tyt-töjen sekä poikien tietämys oman kehon fyysisistä, psyykkisistä sekä emotionaalisista muutoksista murrosiässä. Työssä tutkittiin myös kykyä tunnistaa erilaisia tunteita sekä itsessä että toisissa. Lisäksi työssä kartoitettiin nuorten kykyä ymmärtää vastuullisuus heidän iässään.
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja aineiston keräämiseen käytettiin eläytymismenetelmää, ryhmäkeskustelua ja havainnointia. Aineistoa analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimus on myös pieneltä osin kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin kolmena eri kertana syksyn 2009 aikana. Kohderyhmänä toimi Rauhalan ala-asteen kahden kuudennen luokan oppilaat (N=45).
Oppilaat tiesivät kehossa tapahtuvista fyysisistä muutoksista eniten. Tyttöjen ja poikien tietomäärä aiheesta oli lähes samantasoista. Vastuullisuus oli oppilaille tuttu käsite, ja he ymmärsivät eri tekijöiden vaikuttavan omaan terveyteen sekä elämään. Tunteiden käsittely ja tunnistaminen oli oppilaille haastavaa. Hyvin abstraktit tunteet oli vaikea ymmärtää ja havaita itsessä sekä toisten käyttäytymisessä.
Ala-koulun terveyskasvatuksen sisällössä tulisi painottaa erityisesti murrosiän psyykkisiä ja emotionaalisia muutoksia. Myös kouluterveydenhoitaja voisi terveystarkastuk-sien yhteydessä ottaa huomioon näitä samoja aiheita.