Mikkelin vankilan vartijoiden osaamisen kehittäminen
Ikonen, Eero (2010)
Ikonen, Eero
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090812916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090812916
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämishanke, jonka aiheena on Mikkelin vankilan var-tijoiden osaamisen kehittäminen. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää Mikkelin vankilan osaamisen kehittämisen järjestelmää, jotta sen avulla kyettäisiin tuloksellisesti kehittämään organisaation osaamista sen muuttuneiden tarpeiden mukaisiksi. Kehittämishankkeen tavoitteina oli selvittää Mikkelin vankilan vartijoiden näkemyksiä oikeanlaisesta osaamisen kehittämisestä sekä luoda malli Mikkelin vankilan vartijoiden osaamisen kehittämiseen. Kehittämistavoitteiden saavuttamiseksi tehtiin osana kehittämistä tutkimusosio, jossa teemahaastateltiin Mikkelin vankilan valvontahenkilöstöä sekä kerätty tutkimusaineisto käsiteltiin deduktiivisella sisällön analyysillä. Tutkimuksen lopputulosten ja aiemman tutkimustiedon pohjalta luotiin malli Mikkelin vankilan vartijoiden osaamisen kehittämiseksi.
Mikkelin vankilan vartijoiden osaamisen kehittämisen mallissa on kuvattuna osaamisen sisällöt, osaamisen kehittämisen lähtökohdat ja sen edellytykset sekä osaamisen kehittämisen tapa ja keinot. Osaamisen sisällöt on mallissa jaettuna yksilön osaamiseen ja organisaation osaamiseen. Lähtökohdaksi osaamisen kehittämiselle mallissa on kuvattu organisaation toiminnan ja tuloksellisuuden ohjausjärjestelmä. Osaamisen kehittämisen edellytyksiksi malliin muodostuivat osaamisen kehittämisen jaettu tila, johtamisen kulttuuri ja yksilön asennoituminen. Varsinaisessa osaamisen kehittämisessä mallissa korostuu työssä oppiminen, jossa organisaation toiminta synnyttää osaamista yhteisöllisissä vuorovaikutusprosesseissa. Osaamisen kehittämisen keinoiksi malliin muodostuivat pääluokkina osaamisen kehittäminen ja hiljainen tieto sekä osaamisen kehittäminen ja eksplikoitavissa oleva tieto. Osaamisen kehittäminen ja hiljainen tieto pääluokkaan mallissa sisältyy organisaation osaamisen jäsentäminen, kokeneiden hiljaisen tiedon hyödyntäminen, organisaatiossa olevan uuden osaamisen hyödyntäminen, henkilökierto omassa organisaatiossa, henkilökierto- ja benchmarkingohjelma yhteistyökumppaneiden kanssa, perehdytysohjelma, osallistaminen, avoin vuorovaikutus ja vaikuttaminen yhteisöllisillä foorumeilla, tiimiytyminen ja kehittävä palaute. Osaamisen kehittäminen ja eksplikoitavissa oleva tieto pääluokkaan mallissa sisältyy sisäinen koulutus ja koulutussuunnitelma, koulutusohjelma yhteistyökumppaneiden kanssa, koulutuspalvelujen tuottajat, kirjallinen perusmateriaali ja poikkeustilannemateriaali sekä jatkuva kehityskeskusteluprosessi.
Mikkelin vankilan vartijoiden osaamisen kehittämisessä lähitulevaisuuden painopistealueina tulisi olla työhyvinvoinnin edistäminen, tiimiytyminen, henkilökierto, sisäisen koulutuksen tehostaminen, oppimisen ohjaamisen laadun ja jatkuvuuden varmistaminen, yhteisöllisten foorumeiden keskustelun turvaaminen, sisäisen tietoverkon kehittäminen ja kehityskeskustelujen prosessimaisuuden edistäminen.
Mikkelin vankilan vartijoiden osaamisen kehittämisen mallissa on kuvattuna osaamisen sisällöt, osaamisen kehittämisen lähtökohdat ja sen edellytykset sekä osaamisen kehittämisen tapa ja keinot. Osaamisen sisällöt on mallissa jaettuna yksilön osaamiseen ja organisaation osaamiseen. Lähtökohdaksi osaamisen kehittämiselle mallissa on kuvattu organisaation toiminnan ja tuloksellisuuden ohjausjärjestelmä. Osaamisen kehittämisen edellytyksiksi malliin muodostuivat osaamisen kehittämisen jaettu tila, johtamisen kulttuuri ja yksilön asennoituminen. Varsinaisessa osaamisen kehittämisessä mallissa korostuu työssä oppiminen, jossa organisaation toiminta synnyttää osaamista yhteisöllisissä vuorovaikutusprosesseissa. Osaamisen kehittämisen keinoiksi malliin muodostuivat pääluokkina osaamisen kehittäminen ja hiljainen tieto sekä osaamisen kehittäminen ja eksplikoitavissa oleva tieto. Osaamisen kehittäminen ja hiljainen tieto pääluokkaan mallissa sisältyy organisaation osaamisen jäsentäminen, kokeneiden hiljaisen tiedon hyödyntäminen, organisaatiossa olevan uuden osaamisen hyödyntäminen, henkilökierto omassa organisaatiossa, henkilökierto- ja benchmarkingohjelma yhteistyökumppaneiden kanssa, perehdytysohjelma, osallistaminen, avoin vuorovaikutus ja vaikuttaminen yhteisöllisillä foorumeilla, tiimiytyminen ja kehittävä palaute. Osaamisen kehittäminen ja eksplikoitavissa oleva tieto pääluokkaan mallissa sisältyy sisäinen koulutus ja koulutussuunnitelma, koulutusohjelma yhteistyökumppaneiden kanssa, koulutuspalvelujen tuottajat, kirjallinen perusmateriaali ja poikkeustilannemateriaali sekä jatkuva kehityskeskusteluprosessi.
Mikkelin vankilan vartijoiden osaamisen kehittämisessä lähitulevaisuuden painopistealueina tulisi olla työhyvinvoinnin edistäminen, tiimiytyminen, henkilökierto, sisäisen koulutuksen tehostaminen, oppimisen ohjaamisen laadun ja jatkuvuuden varmistaminen, yhteisöllisten foorumeiden keskustelun turvaaminen, sisäisen tietoverkon kehittäminen ja kehityskeskustelujen prosessimaisuuden edistäminen.