HR-toimintojen ulkoistaminen
Heinäaho, Jaana (2010)
Heinäaho, Jaana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010081712703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010081712703
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee HR-toimintojen ulkoistamista. HR-toimintojen tehostaminen ulkoistamisratkaisujen avulla on ajankohtainen kysymys monissa suomalaisissa organisaatioissa nykyään.
Tutkimuksen pääongelma on, mitä seikkoja ulkoistamisessa tulee ottaa huomioon. Kysymykseen etsitään vastausta seuraavien alaongelmien avulla: 1) Mitkä HR-toiminnot ovat ulkoistettavissa? 2) Mitkä seikat vaikuttavat HR-toimintojen ulkoistamiseen ja mitkä seikat voivat estää HR-toimintojen ulkoistamisen? 3) Miten ulkoistamisen riskejä voidaan minimoida sekä miten saavuttaa strateginen kumppanuus yhteistyökumppaneiden välille?
Työn teoriaosuus perustuu alan teoriakirjallisuuteen ja aikaisempiin tutkimustuloksiin aiheesta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Pääasiassa tietoa hankittiin kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Tutkimusta täydennettiin lisäksi kahden haastattelun avulla.
Tutkimuksen mukaan kaikki HR-toiminnot tai niiden osat sopivat jossain määrin ulkoistettavaksi. Kaikki lähtee asiakkaan tarpeesta ja melkein mitä tahansa palvelua pystytään tarjoamaan. Halu keskittyä ydinosaamiseen on pääsyy siihen, miksi kannattaa ulkoistaa. Tärkeinä asioina ulkoistettaessa pidetään joustavuutta markkinatilanteen muuttuessa ja resurssien vapautumista.
Riskeinä pidetään erityisesti muutosvastarintaa henkilöstön taholta ja oman organisaation tuntemuksen heikentymistä. Riskinä voidaan pitää sitä, jos palveluntuottaja ei tunne asiakkaan liiketoimintaa. Ulkoistamisen riskejä minimoidakseen täytyy olla tarkka kumppanin valinnan kanssa, jotta yhteistyö toimii pitkällä tähtäimellä.
Tutkimuksessa korostuu se, että ulkoistaminen vaatii hyvin paljon suunnittelua ja vaivannäköä, mutta onnistuessaan se voi olla hyvä ratkaisu kaikille osapuolille. On tärkeää ottaa kaikkien osapuolten edut huomioon. Se vaatii paljon vuorovaikutusta kumppaneiden kesken ja jatkuvaa prosessin kehittämistä yhdessä.
Tutkimuksen pääongelma on, mitä seikkoja ulkoistamisessa tulee ottaa huomioon. Kysymykseen etsitään vastausta seuraavien alaongelmien avulla: 1) Mitkä HR-toiminnot ovat ulkoistettavissa? 2) Mitkä seikat vaikuttavat HR-toimintojen ulkoistamiseen ja mitkä seikat voivat estää HR-toimintojen ulkoistamisen? 3) Miten ulkoistamisen riskejä voidaan minimoida sekä miten saavuttaa strateginen kumppanuus yhteistyökumppaneiden välille?
Työn teoriaosuus perustuu alan teoriakirjallisuuteen ja aikaisempiin tutkimustuloksiin aiheesta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Pääasiassa tietoa hankittiin kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Tutkimusta täydennettiin lisäksi kahden haastattelun avulla.
Tutkimuksen mukaan kaikki HR-toiminnot tai niiden osat sopivat jossain määrin ulkoistettavaksi. Kaikki lähtee asiakkaan tarpeesta ja melkein mitä tahansa palvelua pystytään tarjoamaan. Halu keskittyä ydinosaamiseen on pääsyy siihen, miksi kannattaa ulkoistaa. Tärkeinä asioina ulkoistettaessa pidetään joustavuutta markkinatilanteen muuttuessa ja resurssien vapautumista.
Riskeinä pidetään erityisesti muutosvastarintaa henkilöstön taholta ja oman organisaation tuntemuksen heikentymistä. Riskinä voidaan pitää sitä, jos palveluntuottaja ei tunne asiakkaan liiketoimintaa. Ulkoistamisen riskejä minimoidakseen täytyy olla tarkka kumppanin valinnan kanssa, jotta yhteistyö toimii pitkällä tähtäimellä.
Tutkimuksessa korostuu se, että ulkoistaminen vaatii hyvin paljon suunnittelua ja vaivannäköä, mutta onnistuessaan se voi olla hyvä ratkaisu kaikille osapuolille. On tärkeää ottaa kaikkien osapuolten edut huomioon. Se vaatii paljon vuorovaikutusta kumppaneiden kesken ja jatkuvaa prosessin kehittämistä yhdessä.