Tuotekehitys nonprofit-organisaation liiketoimintaa varten
Ivanov, Bojko (2010)
Ivanov, Bojko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091012956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091012956
Tiivistelmä
Voittoa tavoittelemattomat organisaatiot – erilaiset kansalais- ja hyväntekeväisyysjärjestöt – kohtaavat yhä useammin markkinapaineita, jotka ovat tyypillisiä voittoa tavoitteleville orga-nisaatioille. Kiristyvän kilpailun vuoksi markkinoinnin ja uusien ansaintamallien kehittäminen on niille yhä tärkeämpää.
Kun nonprofit-organisaatio kehittää omaa liiketoimintaansa, sen riippuvuus ulkopuolisista lahjoitusvaroista vähenee ja esimerkiksi hallinnon kuluja voidaan kattaa näillä tuloilla. Lahjoi-tusvaroja vapautuu varsinaiseen toimintaan. Organisaation toiminnan kokonaisuudessa liike-toiminnan harjoittaminen työn tukena edistää paitsi varainhankintaa myös organisaation tun-netuksi tekemistä.
Opinnäyteprojektia varten valittiin yhteistyökumppaniksi nonprofit-organisaatio, jolla oli jo jonkin verran liiketoimintaa ja kiinnostusta kehittää sitä (Mission Possible ry). Yhdistykselle laadittiin suunnitelma liiketoiminnan vahvistamiseksi. Projektiin sisältyi tuotekehitystä ole-massaolevalle tuotteelle (hyväntekeväisyystulitikut) Projektin eri vaiheet toteutettiin yhteis-työssä yhdistyksen johdon, mainostoimiston, graafisen suunnittelijan, tavarantoimittajan ja uuden logistisen yhteistyökumppanin kanssa.
Projektin tuloksena hyväntekeväisyystuotteelle saatiin uusi ulkoasu. Laadittu liiketoiminta-suunnitelma sisältää kannattavuuslaskelmat, resurssivaatimukset, logistisen suunnitelman ja toimintastrategian, joita yhdistys voi hyödyntää päätöksenteossaan. Lisäksi hankittiin infor-maatio tuotteelle tarvittavasta EAN-koodista.
Kun nonprofit-organisaatio kehittää omaa liiketoimintaansa, sen riippuvuus ulkopuolisista lahjoitusvaroista vähenee ja esimerkiksi hallinnon kuluja voidaan kattaa näillä tuloilla. Lahjoi-tusvaroja vapautuu varsinaiseen toimintaan. Organisaation toiminnan kokonaisuudessa liike-toiminnan harjoittaminen työn tukena edistää paitsi varainhankintaa myös organisaation tun-netuksi tekemistä.
Opinnäyteprojektia varten valittiin yhteistyökumppaniksi nonprofit-organisaatio, jolla oli jo jonkin verran liiketoimintaa ja kiinnostusta kehittää sitä (Mission Possible ry). Yhdistykselle laadittiin suunnitelma liiketoiminnan vahvistamiseksi. Projektiin sisältyi tuotekehitystä ole-massaolevalle tuotteelle (hyväntekeväisyystulitikut) Projektin eri vaiheet toteutettiin yhteis-työssä yhdistyksen johdon, mainostoimiston, graafisen suunnittelijan, tavarantoimittajan ja uuden logistisen yhteistyökumppanin kanssa.
Projektin tuloksena hyväntekeväisyystuotteelle saatiin uusi ulkoasu. Laadittu liiketoiminta-suunnitelma sisältää kannattavuuslaskelmat, resurssivaatimukset, logistisen suunnitelman ja toimintastrategian, joita yhdistys voi hyödyntää päätöksenteossaan. Lisäksi hankittiin infor-maatio tuotteelle tarvittavasta EAN-koodista.