Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

"Kriittinen murlusantti", asentohuimaushoito 3 - 6-luokkalaisten oppimisvaikeuksissa ja tasapainossa

Kakkola, Liisa; Vuorinen, Marja (2010)

 
Avaa tiedosto
Kakkola_Liisa_ja_Vuorinen_Marja.pdf (2.051Mt)
Lataukset: 


Kakkola, Liisa
Vuorinen, Marja
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811699
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten asentohuimaushoito ja ylläpitojakso vaikuttavat oppimisvaikeuksiin, erityisesti tekniseen lukemiseen sekä staattiseen ja dynaamiseen tasapainoon.
Kysymyksessä oli kvantitatiivinen pitkittäistutkimus. Tutkimukseen osallistuneet lapset (n=22) olivat Myllymäen peruskoulun 3 – 6 -luokkalaisia. Lapset jaettiin satunnaisesti koe- ja kontrolliryhmään. Tutkimusmenetelmät käsittivät alku-, väli- ja loppumittaukset, asentohuimaustestit, asentohoidot ja ylläpitojakson. Teknisen lukemisen testit sisälsivät 10 tavallisen sanan sekä 10 pseudosanan lukemisen ääneen mahdollisimman tarkasti ja nopeasti ja tekstin lukemisen ääneen 1 minuutin ajan. Staattista tasapainoa mitattiin GoodBalance-tasapainon mittausjärjestelmällä silmät auki sekä kiinni 30 sekunnin ajan ja dynaamista tasapainoa kahden tasapainoradan avulla. Koeryhmälle tehtiin asentohuimaustestit (Rahkon WRW-testi ja Rahkon testi) sekä Lempertin, Rahkon ja Semontin asentohuimaushoidot. Tämän jälkeen koeryhmällä oli viikon mittainen ylläpitojakso, jonka aikana hoitoja tehtiin kerran päivässä.
Asentohuimaushoidon todettiin parantavan tilastollisesti merkitsevästi (p<,05) pseudosanojen lukemista viikon ylläpitojakson jälkeen. Välittömästi hoidon jälkeen oikein luettujen tavujen määrä sekä staattinen tasapaino silmät kiinni mitattaessa huononivat tilastollisesti merkitsevästi (p<,05). Tasapainon paranemiseen ei asentohuimaushoidolla saatu tilastollisesti merkitsevää vaikutusta.
Tuloksista voidaan päätellä, että kirjainten hahmottaminen ja siitä johtuva sanojen oikein lukeminen on parantunut asentohuimaushoidolla viikon mittaisen ylläpitojakson jälkeen. Välittömästi asentohuimaushoidon jälkeen ilmeni korostunutta lukemisen vaikeutta sekä tasapainovaikeuksia, kun visuaalinen kontakti oli eliminoitu pois. Saatujen tulosten perusteella olisi hyvä hoitaa lapset, joilla on oppimisvaikeuksia teknisessä lukemisessa, asentohuimaushoidolla viikon ajan päivittäin, mutta lisätutkimuksia aiheesta tarvitaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste