Yhdessä tekemisen iloa! : Virkistysryhmä kaksoisdiagnoosikuntoutujille
Talvensaari, Anna-Reeta; Raimi, Pia (2010)
Talvensaari, Anna-Reeta
Raimi, Pia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092713233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092713233
Tiivistelmä
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyömme Etappi ry:ssä helmikuussa 2010. Etappi ry:ssä tarjotaan yhteisöhoitoa 18-35-vuotiaille kaksoisdiagnoosikuntoutujille. Toiminnallinen opinnäytetyömme koostui kuudesta ryhmäkerrasta ja tutustumiskäynnistä. Ryhmä oli avoin yhteisön asukkaille, osallistujamäärä vaihteli 2-6 henkilön välillä. Ryhmässä käytimme työmenetelminä toiminnallisia menetelmiä. Jokaiselle ryhmäkerralle olimme valinneet toimintaa kuvaavan teeman. Itse toiminta taas perustui asukkaiden esittämiin toiveisiin. Teemojen valinta pohjautui työntekijöiden kanssa käytyihin keskusteluihin asukkailla ilmenevistä haasteista, kuten keskittymisvaikeuksista. Teemojen valinta perustui myös perehtymisemme teoriatietoon kaksoisdiagnoosikuntoutujista. Teemojamme olivat tutustuminen, keskittymiskyvyn parantaminen, tunteiden- ja ajatusten herättely sekä eriävien mielipiteiden esittäminen, rohkeus, luovuus ja itsensä ilmaisu sekä unelmien lähemmäksi tuominen. Opinnäytetyömme teoriaosuus koskee mielenterveys- ja päihdekuntoutusta sekä toiminnallisten menetelmien käyttöä ryhmässä.
Opinnäytetyömme toiminnan tavoitteet olivat onnistumisen kokemukset ja vuorovaikutuksen tukeminen. Toiminnan tavoitteet asetimme teoriatiedon sekä työntekijöiden kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Ohjauksellisia tavoitteita olivat kuuntelu, kannustus sekä yksilön huomioiminen. Näihin pyrimme, koska ne ovat mielestämme tärkeitä taitoja ohjaajuudessa. Henkilökohtaisia tavoitteita olivat ammatillinen kasvu, tietämyksen syventäminen opinnäytetyön aihepiiristä, toiminnallisten menetelmien hyödyllisyyden arviointi, parityöskentelyn kehittyminen ja oman toiminnan havainnointi. Henkilökohtaiset tavoitteemme valitsimme sen perusteella, mitkä asiat ovat oleellisia opinnäytetyöprosessin kokonaisuuden ja oman oppimisen kannalta. Arvioimme tavoitteidemme toteutumista oppimispäiväkirjan, sekä suullisen että kirjallisen palautteiden avulla.
Palautteiden ja havaintojemme perusteella virkistysryhmän järjestäminen yhteisöhoidossa on hyödyllistä. Yhteisössä koettiin hyödylliseksi erityisesti se, että toiminta tuotiin kotiin ja että ohjaajat olivat yhteisön ulkopuolisia. Koimme toiminnallisen ryhmän järjestämisen tärkeäksi, koska sen avulla yhteisön asukkaat saivat mahdollisuuden arjesta irrottautumiseen, virkistymiseen ja vertaistukeen.
Opinnäytetyöprosessi oli oppimisen ja ammatillisen kehittymisen kannalta hyödyllinen kokemus. Saimme opinnäytetyöprosessin myötä varmuutta käyttää toiminnallisia menetelmiä ja työskennellä päihde- ja mielenterveyskuntoutujien parissa.
Opinnäytetyömme toiminnan tavoitteet olivat onnistumisen kokemukset ja vuorovaikutuksen tukeminen. Toiminnan tavoitteet asetimme teoriatiedon sekä työntekijöiden kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Ohjauksellisia tavoitteita olivat kuuntelu, kannustus sekä yksilön huomioiminen. Näihin pyrimme, koska ne ovat mielestämme tärkeitä taitoja ohjaajuudessa. Henkilökohtaisia tavoitteita olivat ammatillinen kasvu, tietämyksen syventäminen opinnäytetyön aihepiiristä, toiminnallisten menetelmien hyödyllisyyden arviointi, parityöskentelyn kehittyminen ja oman toiminnan havainnointi. Henkilökohtaiset tavoitteemme valitsimme sen perusteella, mitkä asiat ovat oleellisia opinnäytetyöprosessin kokonaisuuden ja oman oppimisen kannalta. Arvioimme tavoitteidemme toteutumista oppimispäiväkirjan, sekä suullisen että kirjallisen palautteiden avulla.
Palautteiden ja havaintojemme perusteella virkistysryhmän järjestäminen yhteisöhoidossa on hyödyllistä. Yhteisössä koettiin hyödylliseksi erityisesti se, että toiminta tuotiin kotiin ja että ohjaajat olivat yhteisön ulkopuolisia. Koimme toiminnallisen ryhmän järjestämisen tärkeäksi, koska sen avulla yhteisön asukkaat saivat mahdollisuuden arjesta irrottautumiseen, virkistymiseen ja vertaistukeen.
Opinnäytetyöprosessi oli oppimisen ja ammatillisen kehittymisen kannalta hyödyllinen kokemus. Saimme opinnäytetyöprosessin myötä varmuutta käyttää toiminnallisia menetelmiä ja työskennellä päihde- ja mielenterveyskuntoutujien parissa.