Henkilöstötietojärjestelmän hankinta ja sen tärkeimmät toiminnot esimiesnäkökulmasta : case: Konecranes Oyj
Talja, Jenni (2010)
Talja, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091413023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091413023
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää henkilöstötietojärjestelmän hankintaan liittyviä näkökohtia sekä henkilöstötietojärjestelmän toimintojen tärkeyttä ja hyödyllisyyttä esimiesnäkökulmasta. Henkilöstötietojärjestelmät luovat mahdollisuuksia hoitaa päivittäisiä henkilöstöjohtamisen tehtäviä sekä helpottavat esimiestyöskentelyä. Henkilöstötietojärjestelmän hankinta on aina suuri prosessi organisaatiolle, jolloin esimiehen haasteeksi jää muutoksen johtaminen onnistuneesti. Oppivalla organisaatiolla on jäseniä, joilla on yhteisiä toiminnan päämääriä, jolloin muutoksen onnistuminen on helpompaa. Teoreettinen viitekehys muodostuu henkilöstötietojärjestelmistä yleisesti, niiden sisällöstä ja hankintaprosessista sekä oppivan organisaation ja muutosjohtajuuden käsitteistä.
Tutkimus henkilöstötietojärjestelmien toimintojen tärkeydestä ja hyödyllisyydestä toteutet-tiin hankkeena Konecranes-konsernille. Tutkimus oli kokonaistutkimus eli kohderyhmänä olivat koko Konecranes-konsernin Suomi-tason esimiehet. Tutkimuksen aineisto kerättiin e-lomakkeella ja vastaukset käsiteltiin SPSS–ohjelmalla sekä Excelillä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tarkoituksena oli tutkia, kuinka tärkeinä esimiehet pitivät henkilöstötietojärjestelmän eri toimintoja sekä kuinka hyödylliseksi he kokivat uuden järjestelmän toiminnot suhteessa vanhoihin käytäntöihin.
Tutkimuksesta selvisi, että vastaajien mielestä kaiken kaikkiaan henkilöstötietojärjestelmä olisi tarpeellinen ja sen käyttö helpottaisi päivittäistä esimiestyöskentelyä. Tämänhetkisiin toimintatapoihin vastaajat eivät olleet kovin tyytyväisiä ja he uskoivat käyttävänsä uudella henkilöstötietojärjestelmällä kaikkia toimintoja kohtalaisen paljon ja kaikki toiminnot koettiin tärkeäksi. Liki 90 prosenttia vastaajista koki, että henkilöstötietojärjestelmästä olisi hyötyä päivittäisessä esimiestyöskentelyssä, mutta vain 43 prosenttia vastaajista uskoi alaistensa käyttävän uutta järjestelmää mielellään.
Tutkimus henkilöstötietojärjestelmien toimintojen tärkeydestä ja hyödyllisyydestä toteutet-tiin hankkeena Konecranes-konsernille. Tutkimus oli kokonaistutkimus eli kohderyhmänä olivat koko Konecranes-konsernin Suomi-tason esimiehet. Tutkimuksen aineisto kerättiin e-lomakkeella ja vastaukset käsiteltiin SPSS–ohjelmalla sekä Excelillä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tarkoituksena oli tutkia, kuinka tärkeinä esimiehet pitivät henkilöstötietojärjestelmän eri toimintoja sekä kuinka hyödylliseksi he kokivat uuden järjestelmän toiminnot suhteessa vanhoihin käytäntöihin.
Tutkimuksesta selvisi, että vastaajien mielestä kaiken kaikkiaan henkilöstötietojärjestelmä olisi tarpeellinen ja sen käyttö helpottaisi päivittäistä esimiestyöskentelyä. Tämänhetkisiin toimintatapoihin vastaajat eivät olleet kovin tyytyväisiä ja he uskoivat käyttävänsä uudella henkilöstötietojärjestelmällä kaikkia toimintoja kohtalaisen paljon ja kaikki toiminnot koettiin tärkeäksi. Liki 90 prosenttia vastaajista koki, että henkilöstötietojärjestelmästä olisi hyötyä päivittäisessä esimiestyöskentelyssä, mutta vain 43 prosenttia vastaajista uskoi alaistensa käyttävän uutta järjestelmää mielellään.