Tavoitteen asettaminen ja mittarit projektityössä, Case Polycon
Mikkola, Asko (2019)
Mikkola, Asko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716142
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia tuloskortti kohdeyrityksen Polyconin projektijohdon käyttöön. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli esitellä kohdeyritykselle tuloskortin teoria ja soveltaminen projekteille kohdistetun tuloskortin avulla. Tavoitetilana oli hyödyntää opinnäytetyön tuloksia yrityksen projektijohtamisen tukena.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa yrityksen projektijohtamista järjestelmistä ja dokumentaatiosta kerätyn tiedon avulla. Kerätty tieto esiteltiin tuloskortilla yrityksen asettamien painopisteiden ja projektien keskeisimpien menestystekijöiden onnistumista osoittavien mittareiden kautta. Tuloskortille valittavien mittareiden käyttöön valittujen tietojen tuli olla yrityksen dokumetaatiosta selvitettävissä opinnäytetyön työstämisen aikaan.
Projektityön dokumentaatiota syntyy pääsääntöisesti projektisuunnitelman, loppuraportin ja tehtävien muotoon. Opinnäytetyössä selvitettiin yrityksen tuottaman dokumentaation pääkohdat. Dokumentaatiota hyödynnettiin mittareiden tietolähteenä.
Teoreettinen viitekehys ohjasi työtä tavoitteiden asettamisen ja mittareiden luonnin yhteyksissä. Työn soveltavassa osassa hyödynnettiin tutkimustuloksia projektien yleisimmistä kriittisistä menestystekijöistä. Projektien tuloskortin luonti rakentui yrityksen arvojen ja painopisteiden sekä tutkimuksessa todettujen kriittisten menestystekijöiden mittareille. Kaplanin ja Nortonin tuloskorttimallia voidaan hyödyntää yrityksen projektinhallinnassa kokonaisuuksien hahmottamiseksi ja johtamiseksi.
Toimeksiantajayrityksen edustajien antaman palautteen perusteella hahmoteltua tuloskorttia ja mittareita tarkennettiin vastaamaan entistä paremmin asiakastyytyväisyyden tavoitteisiin. Lopputuloksena syntyneellä tuloskortilla painottuvat asiakas- ja projektiviestintä yrityksen
tahtotilan mukaisesti. Tuloskortille tyypillisesti opinnäytetyössä kehitetyt mittarit kattavat
myös sisäisten prosessien, talouden sekä oppimisen ja kasvun näkökulmat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa yrityksen projektijohtamista järjestelmistä ja dokumentaatiosta kerätyn tiedon avulla. Kerätty tieto esiteltiin tuloskortilla yrityksen asettamien painopisteiden ja projektien keskeisimpien menestystekijöiden onnistumista osoittavien mittareiden kautta. Tuloskortille valittavien mittareiden käyttöön valittujen tietojen tuli olla yrityksen dokumetaatiosta selvitettävissä opinnäytetyön työstämisen aikaan.
Projektityön dokumentaatiota syntyy pääsääntöisesti projektisuunnitelman, loppuraportin ja tehtävien muotoon. Opinnäytetyössä selvitettiin yrityksen tuottaman dokumentaation pääkohdat. Dokumentaatiota hyödynnettiin mittareiden tietolähteenä.
Teoreettinen viitekehys ohjasi työtä tavoitteiden asettamisen ja mittareiden luonnin yhteyksissä. Työn soveltavassa osassa hyödynnettiin tutkimustuloksia projektien yleisimmistä kriittisistä menestystekijöistä. Projektien tuloskortin luonti rakentui yrityksen arvojen ja painopisteiden sekä tutkimuksessa todettujen kriittisten menestystekijöiden mittareille. Kaplanin ja Nortonin tuloskorttimallia voidaan hyödyntää yrityksen projektinhallinnassa kokonaisuuksien hahmottamiseksi ja johtamiseksi.
Toimeksiantajayrityksen edustajien antaman palautteen perusteella hahmoteltua tuloskorttia ja mittareita tarkennettiin vastaamaan entistä paremmin asiakastyytyväisyyden tavoitteisiin. Lopputuloksena syntyneellä tuloskortilla painottuvat asiakas- ja projektiviestintä yrityksen
tahtotilan mukaisesti. Tuloskortille tyypillisesti opinnäytetyössä kehitetyt mittarit kattavat
myös sisäisten prosessien, talouden sekä oppimisen ja kasvun näkökulmat.