Digitaalisuus varhaiskasvatuksessa: Mitä kuuluu varhaiskasvatuksen tieto- ja viestintäteknologian mentoroinnille Päijät-Hämeessä?
Saajola, Marjo (2019)
Saajola, Marjo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016274
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Päijät-Hämeessä 2017 koulutuksen saaneiden varhaiskasvatuksen tieto- ja viestintäteknologian mentoreiden mentorityön tilanne tällä hetkellä. Kyselylle oli tilaus, sillä vastaava koulutusta ei ole aiemmin järjestetty ja uudistunut varhaiskasvatuksen perusteet velvoitti ottamaan tieto – ja viestintäteknologian osaksi varhaiskasvatuksen arkea.
Tavoitteena oli selvittää, mikä oli tilanne tieto- ja viestintäteknologian mentoroinnissa Päijät-Hämeen varhaiskasvatuksen kentällä. Oliko koulutuksesta saatuja taitoja voitu hyödyntää? Jos ei, niin mikä esti mentorointia? Ja mitkä olisivat mentoroinnin ja koulutuksesta saadun tiedon tulevaisuuden näkymät?
Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia teoriaosuudessa pohtimalla varhaiskasvatuksen, laaja-alaisen osaamisen, mediakasvatuksen, monilukutaidon ja mentoroinnin merkityksiä kasvattajan näkökulmasta. Lisäksi esiin nostettiin osallisuuden tärkeys ja merkitys.
Mentorikoulutuksen käyneille toteutettiin sähköinen kysely, johon annettiin kymmenen päivän vastausaika. Kyselyssä ei tunnistettavuuden vuoksi kerätty tietoja vastaajan sukupuolesta, iästä tai työtehtävistä. Kysely tehtiin Google Forms: n avulla, ja se lähetettiin 62 henkilölle. Heistä 20 vastasi kyselyyn vastausprosentin ollessa 32 prosenttia. Reliabiliteetin ja validiteetin suhteen vastausprosentti jäi pieneksi, mutta on tarpeeksi suuri, jotta voitiin tehdä otoksesta populaatioon pätevä yleistys, mutta tilastollisesta näkökulmasta prosentti jäi valitettavasti kauas luotettavasta tutkimuksesta.
Tavoitteena oli selvittää, mikä oli tilanne tieto- ja viestintäteknologian mentoroinnissa Päijät-Hämeen varhaiskasvatuksen kentällä. Oliko koulutuksesta saatuja taitoja voitu hyödyntää? Jos ei, niin mikä esti mentorointia? Ja mitkä olisivat mentoroinnin ja koulutuksesta saadun tiedon tulevaisuuden näkymät?
Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia teoriaosuudessa pohtimalla varhaiskasvatuksen, laaja-alaisen osaamisen, mediakasvatuksen, monilukutaidon ja mentoroinnin merkityksiä kasvattajan näkökulmasta. Lisäksi esiin nostettiin osallisuuden tärkeys ja merkitys.
Mentorikoulutuksen käyneille toteutettiin sähköinen kysely, johon annettiin kymmenen päivän vastausaika. Kyselyssä ei tunnistettavuuden vuoksi kerätty tietoja vastaajan sukupuolesta, iästä tai työtehtävistä. Kysely tehtiin Google Forms: n avulla, ja se lähetettiin 62 henkilölle. Heistä 20 vastasi kyselyyn vastausprosentin ollessa 32 prosenttia. Reliabiliteetin ja validiteetin suhteen vastausprosentti jäi pieneksi, mutta on tarpeeksi suuri, jotta voitiin tehdä otoksesta populaatioon pätevä yleistys, mutta tilastollisesta näkökulmasta prosentti jäi valitettavasti kauas luotettavasta tutkimuksesta.