Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”TAPA, SE MITEN ON, MITEN PUKEUTUU JA MITÄ PUHUU” : Kajaanilaisten yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen omia käsityksiä seksuaalisuudesta

Heikura, Eija; Mustonen, Saara (2008)

 
Avaa tiedosto
SHM5SEijaHSaaraM.pdf (268.6Kt)
Lataukset: 


Heikura, Eija
Mustonen, Saara
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101813768
Tiivistelmä
Nuoruudessa luodaan käsitys sille, mitä seksuaalisuus on ja miten sitä haluaa, kuuluu tai saa toteuttaa. Seksuaalisuus,
minäkuvan hahmottuminen ja identiteetin löytyminen on yhä useammille tytöille vaikeampaa tämän päivän
yhteiskunnassa, jossa eroottisuus, ulkonäkö- ja suoriutumispaineet uuvuttavat aikuisia naisiakin.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää ja kuvata kajaanilaisten yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen omia käsityksiä
seksuaalisuudesta, seksuaaliterveydestä ja heidän saamastaan seksuaaliterveyden edistämisestä. Tarkoituksena on,
että saatu tieto palvelee Tyttöjen vintti – toiminnan suunnittelua ja kehittämistä.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä oli ryhmähaastattelu aiheteemoin.
Tutkimustehtävänä oli selvittää:
1. Millainen käsitys kajaanilaisilla yhdeksäsluokkalaisilla tytöillä on seksuaalisuudesta, seksuaaliterveydestä ja
seksuaaliterveyden edistämisestä?
2. Mistä ja keneltä kajaanilaiset yhdeksäsluokkalaiset tytöt ovat saaneet seksuaaliopetusta ja – neuvontaa, ja
onko saatu neuvonta ollut riittävää?
Tulokset kertovat, että tytöt ymmärtävät seksuaalisuuden laajana käsitteenä, johon liittyy psyykkisiä, kulttuurillisia,
eettisiä ja biologisia ulottuvuuksia.
Seksuaaliterveys nähdään kokonaisuutena, johon liittyy psyykkisen osa-alueen lisäksi fyysinen ja sosiaalinen osaalue.
Seksuaaliterveys nähtiin myös taitoina ja kykynä käyttäytyä oikein sekä kykynä toimia seksuaalisesti ja ymmärtää
seksuaaliset oikeutensa. Omat mielipiteet ja käsitykset ohjaavat toimimaan terveyttä ylläpitävästi ja ymmärtämään
oman vastuunsa seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa.
Seksuaaliopetusta ja – neuvontaa tytöt ovat saaneet koulussa oppitunneilla ja terveydenhoitajalta. Muina tietolähteinä
ovat kaverit, internet ja joskus sisarukset tai vanhemmat. Kouluissa saatu seksuaaliopetus on eritasoista riippuen
opettajan omista taidoista ja mielenkiinnosta seksuaalisuusasioita kohtaan. Opetuksessa tulisi tuoda esille
muutakin kuin pelkästään raskauden ehkäisy. Myös kouluterveydenhoitoon kaivattiin lisää resursseja. Tytöt toivoivat
sellaista paikkaa, jossa he voisivat keskustella luottamuksellisesti seksuaalisuudesta joko ryhmissä tai kahden
kesken jonkun aikuisen kanssa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste