Yhdessä tekemisen meininki -kehittämishanke : Hollolan kunnan perhepäivähoidon pedagogiikan johtamismallin kehittäminen
Kemppi, Miia (2010)
Kemppi, Miia
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102613965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102613965
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee perhepäivähoidon pedagogiikan johtamista. Perhepäivähoidon johtaminen ja ohjaus on ollut vuosia varsin puutteellista Suomessa. Valtakunnassa on korostunut haasteeksi perhepäivähoidon kehittäminen ja erityisesti sen johtamisen kehittäminen. Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessaan käsitellään perhepäivähoidon ohjauksen ja johtamisen kehittymistä pedagogiikan johtamiseen. Yhtenäisen käsitteen käyttö ja määrittely on ollut varsin epäselvää valtakunnassa. Eri lähteissä käytetään muun muassa seuraavia sanoja, pedagoginen johtajuus, pedagoginen johtaminen ja pedagogiikan johtaminen. Työn alkuosuudessa käytetään edellä mainittuja termejä lähteiden mukaisesti kuitenkin tarkoittaen lähes samaa johtamisasiaa. Työn loppuosuudessa käytetään yhtä termiä, pedagogiikan johtaminen. Pedagogiikan johtamista tarkastellaan osaamisen johtamisen näkökulmasta. Siirtyminen pedagogiikan johtamiseen haastaa samalla työyhteisön ja koko organisaation johtamiskulttuurin muutokseen. Pedagogiikan johtamisen rinnalle onkin nostettu ajatus johtamiskulttuurin muutoksesta yksinjohtamisesta vuorovaikutteisempaan jaettuun johtamiseen. Osaamisen johtaminen ei voi tapahtua enää ylhäältä alaspäin toimivana yksin johtamisena. Johtamiseen tarvitaan koko työyhteisön mukaan ottamista. Hoitajan työ on laajentunut ja vaativoitunut sisällöltään ja tarkoitukseltaan. Pedagogiikan johtamisen haasteena onkin osaamisen johtaminen sekä henkilöstön sitoutuminen kollektiiviseen osaamisen ja yhteisvastuullisen päivähoidon palveluiden yhtenäiseen ja hyvään laatuun.
Hollolan kunnan perhepäivähoidossa toteutettiin 1.8.2008 – 31.1.2009 välisenä aikana yhdessä tekemisen meininki- kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena oli laatia yhdessä eri toimijoiden kanssa Hollolan perhepäivähoitoon pedagogiikan johtamisen malli. Menetelmänä käytettiin hybridilaboratoriota. Se on alhaalta ylöspäin etenevä uusi monitoimijaorganisaatioille kehitetty dialoginen kehittämismenetelmä. Hankkeessa saatiin luotua vuorovaikutteinen pedagogiikan johtamismalli, jonka avulla osaamista tarkastellaan kokonaisuutena niin yksilö-, tiimi- kuin koko työyhteisön tasolta. Mallin mukaan hoitajien osaamista suunnitellaan, havainnoidaan ja kehitetään kokonaisuutena yhdessä vuoropuheluna kaikkia sitä koskettavien osapuolien kanssa. Hollolassa pedagogiikan johtamiseen voidaan siirtyä vain yhdessä tekemällä ja lisäämällä vuorovaikutusta ja jaettua johtajuutta koko varhaiskasvatuksen kentällä. Kehittämismenetelmänä osallistava ja vuorovaikutteinen koko työyhteisön mukaan ottava menetelmä soveltui hyvin perhepäivähoidon kehittämiseen.
Hollolan kunnan perhepäivähoidossa toteutettiin 1.8.2008 – 31.1.2009 välisenä aikana yhdessä tekemisen meininki- kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena oli laatia yhdessä eri toimijoiden kanssa Hollolan perhepäivähoitoon pedagogiikan johtamisen malli. Menetelmänä käytettiin hybridilaboratoriota. Se on alhaalta ylöspäin etenevä uusi monitoimijaorganisaatioille kehitetty dialoginen kehittämismenetelmä. Hankkeessa saatiin luotua vuorovaikutteinen pedagogiikan johtamismalli, jonka avulla osaamista tarkastellaan kokonaisuutena niin yksilö-, tiimi- kuin koko työyhteisön tasolta. Mallin mukaan hoitajien osaamista suunnitellaan, havainnoidaan ja kehitetään kokonaisuutena yhdessä vuoropuheluna kaikkia sitä koskettavien osapuolien kanssa. Hollolassa pedagogiikan johtamiseen voidaan siirtyä vain yhdessä tekemällä ja lisäämällä vuorovaikutusta ja jaettua johtajuutta koko varhaiskasvatuksen kentällä. Kehittämismenetelmänä osallistava ja vuorovaikutteinen koko työyhteisön mukaan ottava menetelmä soveltui hyvin perhepäivähoidon kehittämiseen.