Vinyylilevyn julkaisu ja markkinointi
Hirvisaari, Janne (2010)
Hirvisaari, Janne
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101313631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101313631
Tiivistelmä
Äänilevyteollisuudessa on viime vuosina tapahtunut muutoksia: CD-levyt jäävät muiden digitaalisten tallenteiden jalkoihin, ja samaan aikaan vinyylilevyjen suosio on kasvanut huippuunsa sitten 1990-luvun alun. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin pienlevy-yhtiön ja omakustannejulkaisijan näkökulmasta, onko vinyylijulkaisuille kysyntää vaihtoehtomusiikkimarkkinoilla, millaiset asiat vinyylilevyissä kiinnostavat kuluttajia sekä miten vinyylijulkaisuja tulisi markkinoida. Työn case oli lappeenrantalainen Worth the Pain -yhtye.
Työn aineistona käytettiin alan kirjallisuutta, verkko- ja lehtiartikkeleita sekä haastatteluja ja verkkokyselyä. Haastateltavat olivat pienlevy-yhtiöiden edustajia, joilla on vuosien kokemusta vaihtoehtomusiikin julkaisusta. Verkkokyselyn vastaajat olivat vaihtoehtomusiikin loppukäyttäjiä.
Tutkimuksesta selvisi, että vaihtoehtomusiikin kuluttajien keskuudessa vinyyli on erittäin suosittu formaatti, jonka kysyntä on digitaalisiin formaatteihin verrattuna korkealla. Vinyylilevyjä pidetään myös arvokkaampina ja konkreettisempina esineinä kuin esimerkiksi CD-levyjä. Tärkeimpiä vinyylin ominaisuuksia on analoginen ääni.
Vinyylilevyjen markkinoinnissa Internet osoittautui hyvin olennaiseksi kanavaksi. Edullisuus ja mahdollisuus tavoittaa suuri määrä kuluttajia ovat sen etu verrattuna muihin markkinointikanaviin. Myös yhtyeen live-esiintyminen on tutkimuksen perusteella erittäin tärkeä osa äänitteen myynninedistämistä.
Saatuja tutkimustuloksia vertailtiin Worth the Pain -yhtyeen julkaisemaan vinyylilevyyn, ja pohdittiin, onko levyn julkaisussa ja markkinoinnissa toimittu järkevästi. Äänitteen markkinointi osoittautui melko onnistuneeksi, mutta esimerkiksi MP3-tiedostojen tarjoaminen levyn ostajille olisi ollut tärkeä ja tarpeellinen myynninedistämistapa.
Työn aineistona käytettiin alan kirjallisuutta, verkko- ja lehtiartikkeleita sekä haastatteluja ja verkkokyselyä. Haastateltavat olivat pienlevy-yhtiöiden edustajia, joilla on vuosien kokemusta vaihtoehtomusiikin julkaisusta. Verkkokyselyn vastaajat olivat vaihtoehtomusiikin loppukäyttäjiä.
Tutkimuksesta selvisi, että vaihtoehtomusiikin kuluttajien keskuudessa vinyyli on erittäin suosittu formaatti, jonka kysyntä on digitaalisiin formaatteihin verrattuna korkealla. Vinyylilevyjä pidetään myös arvokkaampina ja konkreettisempina esineinä kuin esimerkiksi CD-levyjä. Tärkeimpiä vinyylin ominaisuuksia on analoginen ääni.
Vinyylilevyjen markkinoinnissa Internet osoittautui hyvin olennaiseksi kanavaksi. Edullisuus ja mahdollisuus tavoittaa suuri määrä kuluttajia ovat sen etu verrattuna muihin markkinointikanaviin. Myös yhtyeen live-esiintyminen on tutkimuksen perusteella erittäin tärkeä osa äänitteen myynninedistämistä.
Saatuja tutkimustuloksia vertailtiin Worth the Pain -yhtyeen julkaisemaan vinyylilevyyn, ja pohdittiin, onko levyn julkaisussa ja markkinoinnissa toimittu järkevästi. Äänitteen markkinointi osoittautui melko onnistuneeksi, mutta esimerkiksi MP3-tiedostojen tarjoaminen levyn ostajille olisi ollut tärkeä ja tarpeellinen myynninedistämistapa.