Artesaani-tuotemerkin imago kuluttajien kokemana
Vääriskoski, Mari (2009)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902041343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902041343
Tiivistelmä
Idea opinnäytetyöhön syntyi työharjoittelujaksoillani Primulan Leipomot Oy:n palveluksessa. Yhdessä Primulan Leipomot Oy:n markkinointipäällikön kanssa päädyimme tulokseen, että Artesaani-tuotemerkistä voisi tehdä imagotutkimuksen. Artesaani-tuotteet kuuluvat niin kutsuttuun premium-leivän segmenttiin, joka on Suomessa vielä melko pieni. Premium-tuotteiden ostaminen ja kuluttaminen ovat kuitenkin koko ajan nousussa, joten kuluttajien mielipiteillä on suuri merkitys.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälainen imago Artesaani-tuotemerkillä on kuluttajien mielestä. Tarkoituksena on myös tutkia, kuinka kuluttajien määrittelemä imago vastaa tuotemerkin taustalla olevan yrityksen Primulan Leipomot Oy:n määrittelemää Artesaani-tuotemerkin identiteettiä.
Opinnäytetyön teoriaosassa, kyselylomakkeen suunnittelussa sekä vastausten luokittelussa on hyödynnetty David A. Aakerin mallia tuotemerkin identiteetistä. Mallia on sovellettu siten, että siitä on poimittu Artesaani-tuotemerkin kannalta tarpeellisimmat osat vastaamaan tutkimuksen tarpeita.
Tutkimus tehtiin jakamalla kyselylomakkeita niille kauppakeskus Sellon K-Citymarketin ja Prisman leipäosastojen asiakkaille, jotka ilmaisivat halukkuutensa osallistua kyselyyn. Kyselylomakkeita jaettiin yhteensä 500 kappaletta, joista täytettyjä kyselylomakkeita palautui 109 kappaletta. Vastaukset analysoitiin kysymys kerrallaan luokittelemalle ne sopiviin ryhmiin.
Saadut tulokset ovat täysin Primulan Leipomot Oy:n käytössä, ja niitä voidaan hyödyntää tulevissa kampanjoissa, tuotevalikoiman suunnittelussa sekä muissa markkinoinnillisissa tarkoituksissa. Saadut tulokset koskien Artesaani-tuotemerkkiä ja tuotteita olivat pääsääntöisesti erittäin positiivisia ja niiden perusteella kyselyyn vastanneet henkilöt luottavat Artesaani-tuotemerkkiin ja tuotteisiin. Selville saatiin myös, että tuotemerkin identiteetti ja imago vastaavat toisiaan hyvin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälainen imago Artesaani-tuotemerkillä on kuluttajien mielestä. Tarkoituksena on myös tutkia, kuinka kuluttajien määrittelemä imago vastaa tuotemerkin taustalla olevan yrityksen Primulan Leipomot Oy:n määrittelemää Artesaani-tuotemerkin identiteettiä.
Opinnäytetyön teoriaosassa, kyselylomakkeen suunnittelussa sekä vastausten luokittelussa on hyödynnetty David A. Aakerin mallia tuotemerkin identiteetistä. Mallia on sovellettu siten, että siitä on poimittu Artesaani-tuotemerkin kannalta tarpeellisimmat osat vastaamaan tutkimuksen tarpeita.
Tutkimus tehtiin jakamalla kyselylomakkeita niille kauppakeskus Sellon K-Citymarketin ja Prisman leipäosastojen asiakkaille, jotka ilmaisivat halukkuutensa osallistua kyselyyn. Kyselylomakkeita jaettiin yhteensä 500 kappaletta, joista täytettyjä kyselylomakkeita palautui 109 kappaletta. Vastaukset analysoitiin kysymys kerrallaan luokittelemalle ne sopiviin ryhmiin.
Saadut tulokset ovat täysin Primulan Leipomot Oy:n käytössä, ja niitä voidaan hyödyntää tulevissa kampanjoissa, tuotevalikoiman suunnittelussa sekä muissa markkinoinnillisissa tarkoituksissa. Saadut tulokset koskien Artesaani-tuotemerkkiä ja tuotteita olivat pääsääntöisesti erittäin positiivisia ja niiden perusteella kyselyyn vastanneet henkilöt luottavat Artesaani-tuotemerkkiin ja tuotteisiin. Selville saatiin myös, että tuotemerkin identiteetti ja imago vastaavat toisiaan hyvin.