”Jos siel on kuuma ja äiti ja isi sanoo et pyydä meille jäätelöä ni mä osaan pyytää icecream please” – esikouluikäisten lasten mielipiteitä englannin kielestä kielenpaintousmenetelmää käyttävässä päiväkodissa
Jämsä, Leea (2010)
Jämsä, Leea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110314139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110314139
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää Kids Valley -päiväkodin lasten mielipiteitä päiväkodistaan ja englannin kielestä. Haastattelin tutkimustani varten Kids Valley -päiväkodin esikouluryhmän lapsia. Haastateltavat koostuivat kahdeksasta esikoululaisesta ja kahdesta ”minieskarista” eli ensi vuoden esikoululaisesta. Haastattelin myös Kids Valley -päiväkodin työntekijöitä ja kysyin heidän mielipiteitään englannin opettamisesta.
Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat muodostuvat kielikylvystä ja kielenpainotusmenetelmästä. Kids Valley -päiväkodissa käytetään kielenpainotusmenetelmää. Kielenpainotusmenetelmässä tavoitteena on rikastuttava kaksikielisyys. Kielenpainotusmenetelmän tavoitteet on jaettu kahteen osaan, sanastoon ja rakenteisiin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa korostuvat myös vanhempien ja opettajan rooli vieraan kielen oppimisessa. Opinnäytetyö on lapsilähtöinen ja työssä käsitellään myös lapsilähtöisyyden teoriaa.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla Kids Valley -päiväkodin lapsia ja työntekijöitä. Aineisto analysoitiin teemoittelun ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokseni osoittavat, että Kids Valley–päiväkodin lapset viihtyvät hyvin päiväkodissaan ja heillä on positiivinen suhtautuminen englannin kieleen.
Tutkimuksesta oli hyötyä Kids Valley -päiväkodille, koska päiväkoti sai palautetta työstään ja lasten mielipiteet englannin kielen opiskelusta tulivat hyvin esille. Lapset kertoivat viihtyvänsä hyvin päiväkodissa ja kokivat englannin opiskelun mielekkääksi.
Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat muodostuvat kielikylvystä ja kielenpainotusmenetelmästä. Kids Valley -päiväkodissa käytetään kielenpainotusmenetelmää. Kielenpainotusmenetelmässä tavoitteena on rikastuttava kaksikielisyys. Kielenpainotusmenetelmän tavoitteet on jaettu kahteen osaan, sanastoon ja rakenteisiin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa korostuvat myös vanhempien ja opettajan rooli vieraan kielen oppimisessa. Opinnäytetyö on lapsilähtöinen ja työssä käsitellään myös lapsilähtöisyyden teoriaa.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla Kids Valley -päiväkodin lapsia ja työntekijöitä. Aineisto analysoitiin teemoittelun ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokseni osoittavat, että Kids Valley–päiväkodin lapset viihtyvät hyvin päiväkodissaan ja heillä on positiivinen suhtautuminen englannin kieleen.
Tutkimuksesta oli hyötyä Kids Valley -päiväkodille, koska päiväkoti sai palautetta työstään ja lasten mielipiteet englannin kielen opiskelusta tulivat hyvin esille. Lapset kertoivat viihtyvänsä hyvin päiväkodissa ja kokivat englannin opiskelun mielekkääksi.