Myymälä Oppipuodin toiminnan kehittäminen Oulun seudun ammattiopistossa
Petäjäjärvi, Helvi (2009)
Petäjäjärvi, Helvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903051593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903051593
Tiivistelmä
Myymälä Oppipuodin toiminnan kehittäminen Oulun seudun ammattiopistossa
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Oulun seudun ammattiopistossa toimivan myymälä Oppipuodin toimintaa. Ammatillisessa oppilaitoksessa oleva myymälä palvelee tärkeää tehtävää opiskelijoiden käytännön harjoitustöiden myyntipaikkana. Myymälä ei toimi liiketoimintaperiaatteella asiakaslähtöisesti ulkopuolisille asiakkaille, vaan se toimii opetussuunnitelmalähtöisesti opetuksen ollessa etusijalla. Myymälän asiakkaat ovat kuitenkin tärkeitä, koska he mahdollistavat oppilastöiden taloudellisen valmistuksen.
Oulun seudun ammattiopiston palvelualan opiskelijat valmistavat opetuskeittiöillä tuotteita, jotka viedään myymälä Oppipuotiin. Valmistettavat tuotteet määräytyvät opetussuunnitelmien sisältöjen mukaan. Tuotteiden valmistuksessa on monta vaihetta, ennen kuin ne päätyvät myymälään. Tavoitteena olisi, että tuotteet olisivat mahdollisimman laadukkaita ja asianmukaisesti pakattuja, niin että ne ovat myymälään vietäessä myyntikelpoisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää opetuksen ja myymälän välistä toimintaa siten, että se tukee oppimista ja asiakaspalvelua. Työssä haluttiin selvittää tuotteiden valmistusprosessi opetuksen suunnittelusta myyntiin ja löytää kehittämisen kohteet myymälän näkökulmasta katsottuna.
Tutkimus tehtiin kahden haastattelun avulla. Tuotteen valmistusprosessin ja myymälähenkilöiden tehtäväkuvausten pohjalta haastateltiin avoimessa haastattelussa myymälähenkilökuntaa ja siellä aikaisemmin töissä olleita henkilöitä. Kehitettäviä asioita löytyi koko valmistusprosessin alueelta. Niistä koostettiin teemahaastattelun runko, joka toteutettiin ryhmähaastatteluna. Ryhmähaastattelu tehtiin 20:lle opetuskeittiöllä toimivalle opettajalle viiden henkilön ryhmissä. Teemahaastattelussa tutkimusaiheet jaettiin neljään teemaan. Teemat olivat opetuksen/tuotannon suunnittelu, pakkaaminen, opiskelijatyö myymälässä sekä opetuksen ja myymälän välinen yhteistyö.
Tuloksissa nousi esille yhteistyön merkitys opetustoiminnan ja myymälähenkilökunnan kanssa. Yhteistyötä olisi tehtävä jo opetuksen suunnitteluvaiheessa. Myymälän toiminnan kannalta myös tiedotusta pitäisi lisätä ja tuotteiden valmistuksen loppuprosessiin kiinnittää huomiota. Tutkimusten tulosten pohjalta löytyi hyviä kehittämisen kohteita, joihin saatiin toimintamallit. Henkilökunnan sitoutuessa noudattamaan toimintatapoja, myymälän toimintaan saadaan huomattavia parannuksia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Oulun seudun ammattiopistossa toimivan myymälä Oppipuodin toimintaa. Ammatillisessa oppilaitoksessa oleva myymälä palvelee tärkeää tehtävää opiskelijoiden käytännön harjoitustöiden myyntipaikkana. Myymälä ei toimi liiketoimintaperiaatteella asiakaslähtöisesti ulkopuolisille asiakkaille, vaan se toimii opetussuunnitelmalähtöisesti opetuksen ollessa etusijalla. Myymälän asiakkaat ovat kuitenkin tärkeitä, koska he mahdollistavat oppilastöiden taloudellisen valmistuksen.
Oulun seudun ammattiopiston palvelualan opiskelijat valmistavat opetuskeittiöillä tuotteita, jotka viedään myymälä Oppipuotiin. Valmistettavat tuotteet määräytyvät opetussuunnitelmien sisältöjen mukaan. Tuotteiden valmistuksessa on monta vaihetta, ennen kuin ne päätyvät myymälään. Tavoitteena olisi, että tuotteet olisivat mahdollisimman laadukkaita ja asianmukaisesti pakattuja, niin että ne ovat myymälään vietäessä myyntikelpoisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää opetuksen ja myymälän välistä toimintaa siten, että se tukee oppimista ja asiakaspalvelua. Työssä haluttiin selvittää tuotteiden valmistusprosessi opetuksen suunnittelusta myyntiin ja löytää kehittämisen kohteet myymälän näkökulmasta katsottuna.
Tutkimus tehtiin kahden haastattelun avulla. Tuotteen valmistusprosessin ja myymälähenkilöiden tehtäväkuvausten pohjalta haastateltiin avoimessa haastattelussa myymälähenkilökuntaa ja siellä aikaisemmin töissä olleita henkilöitä. Kehitettäviä asioita löytyi koko valmistusprosessin alueelta. Niistä koostettiin teemahaastattelun runko, joka toteutettiin ryhmähaastatteluna. Ryhmähaastattelu tehtiin 20:lle opetuskeittiöllä toimivalle opettajalle viiden henkilön ryhmissä. Teemahaastattelussa tutkimusaiheet jaettiin neljään teemaan. Teemat olivat opetuksen/tuotannon suunnittelu, pakkaaminen, opiskelijatyö myymälässä sekä opetuksen ja myymälän välinen yhteistyö.
Tuloksissa nousi esille yhteistyön merkitys opetustoiminnan ja myymälähenkilökunnan kanssa. Yhteistyötä olisi tehtävä jo opetuksen suunnitteluvaiheessa. Myymälän toiminnan kannalta myös tiedotusta pitäisi lisätä ja tuotteiden valmistuksen loppuprosessiin kiinnittää huomiota. Tutkimusten tulosten pohjalta löytyi hyviä kehittämisen kohteita, joihin saatiin toimintamallit. Henkilökunnan sitoutuessa noudattamaan toimintatapoja, myymälän toimintaan saadaan huomattavia parannuksia.