MATKAILUPALVELUJEN TUOTTAJAN NIMIKKEEN TUNNETTUUS JA KOULUTUKSEN TYÖELÄMÄVASTAAVUUS
Virkkunen, Arja (2010)
Virkkunen, Arja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110714216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110714216
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää, vastaako matkailupalvelujen tuottajan koulutus ja ammattiosaaminen sitä käsitystä, mikä työelämällä matkailupalvelujen tuottajista on ja millaista ammattiosaamista heidän odotetaan hallitsevan. Vastaavat asiat kysyttiin myös opiskelijoilta. Työssä käsitellään myös oppimisympäristöä, koska oppimisympäristöllä on erittäin suuri merkitys siinä, missä ympäristössä ammattitaitovaatimukset opitaan parhaiten.
Tutkimusryhmä koostui matkailualan perustutkintoa suorittavista nuorisoasteen ja aikuisopiston opiskelijoista. Matkailuelinkeinon ja työelämän vastaajat edustivat Sotkamon luonto-, liikunta-, ja hyvinvointipalveluja tuottavia yrityksiä. Kainuun ammattiopiston matkailupalvelujen koulutusohjelma on profiloitunut luonto-, liikunta ja hyvinvointimatkailun alueisiin, joten vastaajat otettiin kyseisiltä sektoreilta.
Kysely suoritettiin Webropol menetelmällä ja tilastollinen osuus SPSS-ohjelmalla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että matkailupalvelujen koulutusohjelman ammattitaitovaatimukset kattavat yrittäjien käsityksen matkailupalvelujen tuottajan ammattinimikkeestä. Opiskelijoilta haettiin näkemystä ja mielipiteitä siitä, kohtaavatko opiskelijan mielikuvat ja koulutus toisensa. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä opiskelijoiden odotusten ja kokemusten olevan samoilla linjoilla yrittäjien vastausten kanssa. Matkailupalvelujen koulutusohjelma / osaamisalan toteuttaminen nykyisessä mallissa vastaa opiskelijoiden odotuksia.
Oppimisympäristöjen merkitys ammattitaidon kehittymisessä korostuu matkailualan koulutuksessa. Tämä käy ilmi tutkimuksen tuloksissa, sekä yrittäjien että opiskelijoiden vastauksissa. Monipuolinen oppimisympäristö ja monipuoliset menetelmät opetuksessa ovat selkeästi merkittävimmät asiat ammattitaitovaatimusten saavuttamisessa.
Tutkimusryhmä koostui matkailualan perustutkintoa suorittavista nuorisoasteen ja aikuisopiston opiskelijoista. Matkailuelinkeinon ja työelämän vastaajat edustivat Sotkamon luonto-, liikunta-, ja hyvinvointipalveluja tuottavia yrityksiä. Kainuun ammattiopiston matkailupalvelujen koulutusohjelma on profiloitunut luonto-, liikunta ja hyvinvointimatkailun alueisiin, joten vastaajat otettiin kyseisiltä sektoreilta.
Kysely suoritettiin Webropol menetelmällä ja tilastollinen osuus SPSS-ohjelmalla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että matkailupalvelujen koulutusohjelman ammattitaitovaatimukset kattavat yrittäjien käsityksen matkailupalvelujen tuottajan ammattinimikkeestä. Opiskelijoilta haettiin näkemystä ja mielipiteitä siitä, kohtaavatko opiskelijan mielikuvat ja koulutus toisensa. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä opiskelijoiden odotusten ja kokemusten olevan samoilla linjoilla yrittäjien vastausten kanssa. Matkailupalvelujen koulutusohjelma / osaamisalan toteuttaminen nykyisessä mallissa vastaa opiskelijoiden odotuksia.
Oppimisympäristöjen merkitys ammattitaidon kehittymisessä korostuu matkailualan koulutuksessa. Tämä käy ilmi tutkimuksen tuloksissa, sekä yrittäjien että opiskelijoiden vastauksissa. Monipuolinen oppimisympäristö ja monipuoliset menetelmät opetuksessa ovat selkeästi merkittävimmät asiat ammattitaitovaatimusten saavuttamisessa.