Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Laaduttomuuskustannusmittarin kehittäminen ja jalkautus PaloDEx Group Oy:ssä

Onnela, Jouni (2008)

Avaa tiedosto
Onnela_Jouni.pdf (1.334Mt)
Lataukset: 


Onnela, Jouni
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903051610
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tuotanto-, osto-, asiakaspalvelu-ja huoltotoiminnoissa muodostuvien laaduttomuuden kustannusten laskemista PaloDEx Group Oy:ssä. Tavoitteena oli kehittää käytännöllinen mittari, jolla kiinnostavat laaduttomuuden kustannukset voidaan esittää havainnollisesti kuvaajina, lukuina ja lyhyinä tekstimuotoisina analyyseinä. Mittari palvelee johdon tarpeita kannattavien parannuskohteiden valinnassa ja henkilöstön tarpeita laadun kehityksen seurantavälineenä. Työssä kiinnitettiin huomiota myös kehitetyn mittarin käyttöönottoon tähtäävään jalkautukseen.

Tutkimusmenetelminä olivat haastattelut, havainnointi ja yhtiön tietokantojen aineistojen analysointi. Menetelmiä yhdisteltiin, jotta lopputuloksena syntynyt mittari mittaisi juuri tarkoitettuja kohteita. Tutkimuksen kulku noudatti toimintatutkimukselle tyypillistä spiraalimuotoa: tutkimuksessa edettiin tietojen keräämisestä prototyyppien, testauksen ja palautteen muodostamien kierrosten kautta kohti lopullisen mittariversion jalkautusta. Tutkimus eteni projektisuunnitelman mukaisessa aikataulussa. Mittari laadittiin MS Excel-ohjelmalla tietokantaraporteista ja palkkahallinnon MS Excel-taulukoista.

Keskeisenä tuloksena oli se, että mittari mittasi haluttuja asioita ja tuotti ytimekkäitä ja havainnollisia raportteja. Tulosta tukee myös todennäköisten hyödyntäjien joukosta valittujen testaajien arvio, että mittarilla syntyneet raportit olivat todenmukaisia.

Koska mittarin tieto pohjautuu pitkälti tietokannoissa oleviin tietoihin, mittarin antamien tulosten todettiin olevan yhtä luotettavia kuin tietokantojen syötetiedot alun perin. Inhimillisten virheiden, huolimattomuuden ja piittaamattomuuden mahdollisuus on olemassa tämänkin mittarin tuottamissa raporteissa. Toimintojen esimiehet pystyvät näkemään näiden virhelähteiden vaikutuksen mittaustulosten analyysissä kokemuksensa, organisaatiotuntemuksensa ja osaamisensa avulla.

Mittari tuottaa johdolle todelliset laaduttomuuskustannustiedot euroissa erilaisten arvioiden ja muiden yksiköiden sijasta. Toimintojen esimiehet voivat käyttää mittaria oman toimialueensa tehokkuuden seuraamiseen ja käynnistämään parannustoimia tuhlauksen ja laaduttomuuskustannusten vähentämiseksi. Mittari tehostaa laatuosaston toimintaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste