Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden tietotekniikkaosaaminen ja käyttö

Kosonen, Kari (2009)

 
Avaa tiedosto
Kosonen_Kari.pdf (172.2Kt)
Lataukset: 


Kosonen, Kari
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903051602
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alakoulujen tietotekniikkaosaamista ja tietokoneiden käyttöä Lahdessa. Tutkimus tehtiin koulutuspalvelukeskukselle joka vastaa kasvatus- ja opetustyön tuloksellisesta järjestämisestä. Tarkoituksena oli tutkia, mitä oppilaat osaavat tietotekniikasta, sekä mihin tietokonetta käytetään koulussa ja vapaa-ajalla.

Tutkimukseen osallistui viides- ja kuudesluokkalaisia oppilaita kolmesta eri alakoulusta eri puolilta Lahtea. Vastauksia kertyi yhteensä 202. Tutkimukseen kuului myös opettajien haastatteluja aiheeseen liittyen. Vastauksista kävi esille myös opettajien näkökulmaa asiaan. Pääpaino oli kuitenkin oppilaisiin kohdistuvassa tutkimuksessa.

Tutkimuksen teoriaosassa selvitetään alakoulujen tämänhetkistä tilaa yhteiskunnassa sekä alakoulujen suhdetta kuntaan ja valtioon. Opetussuunnitelmia, tietostrategioita ja kehittämissuunnitelmia selvitetään tietotekniikan osalta. Myös muiden tutkimuksien keskeisiä tuloksia käydään läpi tietotekniikkaan liittyen.

Oppilaiden tietotekniikkaosaaminen on hyvällä tasolla tutkimuksen mukaan. Oppilaat käyttävät koulussa tietokonetta keskimäärin yhden tunnin viikossa. Tietokoneita käytetään vapaa-ajalla paljon viihdekäyttöön ja yhteydenpitoon. Internettiin liittyviä asioita opitaan itse tai kavereilta. Opettajien mielestä oppilailla on paljon parannettavaa liittyen tietotekniikkaan. Tärkeää olisi mm. osata käyttää tietokonetta hyötykäyttöön. Oppilaiden olisi syytä tietää internettiin liittyviä pelisääntöjä, kuten nettietiketti-ohjeet ja toimia niiden edellyttämällä tavalla.

Oppilaiden tietotekniikkaosaaminen täytyisi selvittää kokeella. Kunta voisi määritellä tietotekniikkaosaamisen tarkat tavoitteet opetussuunnitelmiin kaikille vuosiluokille. Pitkällä tähtäimellä se parantaisi tietotekniikka opetuksen tasa-arvoisuutta. Se antaisi myös paremmat mahdollisuudet tutkia ja mitata tietotekniikkaosaamista ja siihen liittyviä taustatekijöitä. Tulevaisuudessa tietotekniikka voisi olla myös oma oppiaine alakouluissa, koska sitä tarvitaan vapaa-ajalla, opiskelussa, oppimisessa ja työelämässä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste